Hjälplänkar elevens val
SISTA UPPGIFTERNA EVER :-(
Hilfe, var hittar jag ämnet att jobba med?
Se en skolfilm och skriva om ämnet. (SH)
Svt play under dokumentär, samhälle och fakta, dokument inifrån/utifrån under öppet arkiv.
sli.se …. Massor av skolfilmer finns här
Kolla i tidningar och hitta intressanta artiklar. T.ex
Hemsida med olika uppslag
Kolla i vilken So lärobok som helst.
Jobbat med tidigare.
Dödsstraff, könsstympning, rasism spelmissbruk wow, skönhetsoperationer, sockrets historia, chokladens historia, kända personer som Jeanne D Arc,
Hästarnas historia,
Redovisa.
Filma som nyheter/faktaprogram/teater om händelse,
Radiopodd
Skriva. (se mall Framsida, innehållsförteckning, frågor, fasta, sammanfattning, källor)
SISTA UPPGIFTERNA EVER :-(
Tid kvar. 4 lektioner
v 19 to,
v 20 må, to
v 21 må Lämna in dessa två uppgifter, to = lediga
v 22 må. Np tebax To, Betygsprat
1. Tidningsuppgift. Finns på katedern.
Förklara en nyhet BRA = Följ hela mallen och gör den bästa inlämningen du gjort ever på Apel!
2. Tv uppgift.
Kolla in länkarna och välj ut något program du gillar. Se programmet. Följ sen mallen skriva om ett tv-program.
(händelse, orsaker/problem, följder, lösningar, källor som tv programmet haft)
Länkar
Uppdrag granskning
http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Vetenskapens värld
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3
Dokument utifrån
http://www.svtplay.se/dokument-utifran
Dokumentärfilmer
http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5
http://www.svtplay.se/dokumentar
FINNS b.la DETTA att välja på.
Gömda rummet (säljer gammal mat som ny)
Panamadokumenten (skattefiffel som leder till Sverige)
Is-nätverk i Sverige.
Pojkarna från Fittja del ½ (följer unga och hur de blir ”kriminella”)
De nationella proven (är de rättvisa, fuskas det)
Tjernobyl idag (om kärnkraftsolyckan och hur det är idag) del 14
Rosetta (om en rymdsond) del 13
Djingis Khan (om hans erövringar mm) del 11
Nätattacker (överbelastning, hackers mm) del 8
Birka (om vikingarnas stad Birka) del 8
Vem är Emmanuel Macron Frankrikes nye president
Saudiarabien- om detta land
Turkiets starke man. Om Erdogan som styr i Turkiet
Despoten i Damaskus. Om Syriens diktator al-Assad
Gitmo. Omfångarna på Guantanamobasen
Min son jihadisten. Hur föds en terrorist
Satudarah. Hur ser ett kriminellt brödraskap ut
Jag älskar våldet. Från skinhead till familjefar
Julen börjar i Gävle. Om bocken som bränns varje år
Lasermannen
Jockey. Om ryttaryrket och att vara tjej här
Den perfekta araben. Om en häst
Edward Snowden
Historien om Eurovision Song Test
ÖVA ONFÖR NATIONELLA PROVET I RELIGION
1. Öva på begrepp. https://webbapp.liber.se/upptack-religion/
Begrepp
Allmänna;
Religion, Rit, Myt,
Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, ateist,
agnostiker, humanist, Identitet, populärkultur,
Monoteistisk/Polyteistisk.
Liberal/ortodox, religionsfrihet
Judendom
Exodus,
synagoga, kippa, kosher, omskärelse, förintelsen, getto, diaspora, rabin, Tora,
Purim, Pesach, antisemitism, Davidsstjärnan, Abraham, Mose
Islam
Allah ,minaret, Moske, Muhammed, muslim, profet, Ramadan, hadith, halal, id al-fitr, Koranen, imam, martyr, Medina, Mecka, Jerusalem, jihad,shia, sunni, sura, sharia,kalifat, Kaba, islamofobi,
De fem pelarna:
vallfärd, bön, trosbekännelse, fastan, allmosa
Allah ,minaret, Moske, Muhammed, muslim, profet, Ramadan, hadith, halal, id al-fitr, Koranen, imam, martyr, Medina, Mecka, Jerusalem, jihad,shia, sunni, sura, sharia,kalifat, Kaba, islamofobi,
De fem pelarna:
vallfärd, bön, trosbekännelse, fastan, allmosa
Hinduism
Reinkarnation, själavandring, Ganges, ahimsa, atman, moksha, Brahma,
brahman, karma, samsara, sanskrit, Shiva, Vishnu, kastsystem/kastlös,
Vedaböckerna. Mahatma Gandi
Buddism
nirvana, åttafaldiga vägen, buddha, stupa,
Tripitaka, asket,
Tripitaka, asket,
Kristendom
bannlysning, helgon, krucifix, nattvard, advent, konfirmation,
välsignelse, kyrka, Bibeln, protestantism, katolicism och ortodoxi, påve,
Martin Luther, kloster. påve
ikon, patriark, sakrament, treenighet, missionär, väckelserörelse
2. a, BRA sammanfattning Jämförelse mellan världsreligionerna. Facit att öva på
Det du skall känna till om världsreligionerna är, SE NIKLAS STENCIL 1
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad
heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig,
helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Filmer om världsreligionerna
A. Vad är religion
Studi
5 min om Kristendom Judendom
Blandade 5 min filmer från studi
Vad är grejen med. Gymnasielärare berättar ca 12 min om varje världsreligion J
3. Öva på Np religion
1.Para ihop rätt religion med rätt siffra
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_paraihop.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_paraihop_ba.pdf
2. Kyrka och samhälle
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_kyrkasamh.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_kyrkasamh_ba.pdf
3. Resonera om Utöja …Anders Brejvik sköt ner en massa folk.
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_utoya.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_utoya_ba.pdf
4. Du ser någon som snor bananer, resonera om det.
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_butikskontr.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_butikskontr_ba.pdf
5. Np Prov 2013 i religion
Texthäfte
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454807_a----pre9-textha----fte.pdf
Delprov A
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454808_a----pre9-delprov-a.pdf
Delprov B
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454849_a----pre9-delprov-b.pdf
Facit
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454842_a----pre9-bedo----mningsanvisningar.pdf
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_paraihop.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_paraihop_ba.pdf
2. Kyrka och samhälle
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_kyrkasamh.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_kyrkasamh_ba.pdf
3. Resonera om Utöja …Anders Brejvik sköt ner en massa folk.
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_utoya.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_utoya_ba.pdf
4. Du ser någon som snor bananer, resonera om det.
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_butikskontr.pdf
Rätt svar
https://www.npsoportal.se/files/2015/01/ex_re9_butikskontr_ba.pdf
5. Np Prov 2013 i religion
Texthäfte
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454807_a----pre9-textha----fte.pdf
Delprov A
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454808_a----pre9-delprov-a.pdf
Delprov B
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454849_a----pre9-delprov-b.pdf
Facit
http://idpp.gu.se/digitalAssets/1454/1454842_a----pre9-bedo----mningsanvisningar.pdf
4. Etik/Moral
Vad
är grejen med etik/moral
Regeletik, Konsekvensetik och sinnelagsetik
https://www.youtube.com/watch?v=1pedVrL8Cns&index=2&list=PL4yCn_ANh0vsVZYpuXshN4hT7gXO-n8SC&t=332s
5. Populärkultur/Livsfrågor
5. Populärkultur/Livsfrågor
Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är..
Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.
Vad gör du? Andra Världskriget.
Vad skall du lära dig?
Vad du skall lära dig dvs begrepp och förmågor samt hur du bedöms se bedömningsmatris.
Vad du skall lära dig dvs begrepp och förmågor samt hur du bedöms se bedömningsmatris.
Träna på se uppg här nedan.
TRÄNINGSUPPGIFTER
Försök att ”förklara/resonera/jämföra/” mer
än du brukar dvs LEVLA UPP DINA SVAR och skriv ”bättre” än i förra arbetet . JÄMFÖR DIG MED DIG SJÄLV
UPPGIFTER
1. Bedöm dig själv. Gör
bedömningslappen om hur mycket du kan nu före du startar arbetet. Det är bara
du som ser denna lapp.
2. Se filmen här nedan.
Den handlar om orsakerna till andra världskriget och tar upp 6 orsaker.
Berätta/Förklara vad varje orsak innebär.
Vilken orsak tycker du är ”den största orsaken till att
kriget bröt ut?
1 Versaillesfreden
2 Dolkstötslegenden
3. Nazismen/lebensraum
4 " Svag omvärld och Fn”
5 Molotov Ribbentrop pakten
6. Depressionen
Tränar på förmågorna.
Resonera, Förklara orsaker och
konsekvenser.
.....................
3. Vitt arbetshäfte A. Finns hos Niclas.
16.1
Du
tränar på att ”först/förklara” begrepp.
Sätt
in begreppen i en mening …. (Senare skall du förklara för andra
i
en grupp vad du menar och se om de har skrivit samma)
16.4
Du tränar på vad orsaker/följder är.
Sätt in bokstäverna i rätt ruta.
15.6
Tolka tabellerna
.............................
.............................
4. Andra världskriget på 25 minuter.
Tränar
på orsaker, förlopp, följder. Många av begreppen du skall lära dig finns med
här.
...........................
5. Vitt arbetshäfte B om andra världskriget .
Skriv ned kort lite om förloppet och följderna
Tränar på att förklara/resonera
om orsaker, förlopp, följder.
.......................
6
6. Vi ser denna 12 minuters genomgång ihop i
9c ser hur man förklarar om just
orsaker, förlopp och
följder samt kollar på en fråga från Np provet.
Tränar. Förklara begrepp Dagen
D, Pearl Harbour, Atombomb, Blixtkrig, allianser,
neutralitet,
Resonera, Orsaker, Följder,
Enkla svar, Utvecklade svar
......................
7.
Se filmerna här nedan om Sverige under andra världskriget.
Lär dig. Hur var Sveriges Roll
under kriget? Malm,
tågtrafik,
Raul Wallenberg, vita bussar samt Sveriges utveckling
.........................
8. Gör gul stencil om Sverige under andra världskriget.
16.13 Lär dig om hur vardagen påverkades för människorna..
16.16. Tyck till/resonera om Sverige kunnat göra
annorlunda.
........................
9.Goggla upp Stalin och skriv ned lite fakta om honom.
Se filmen här nedan. Jämför sen kort Stalin och Hitler. (uppväxt,
hur tog de sig fram
till makten/varför blev de ledare, vilken ”världsplan hade
de”, hur kunde de få så
stor makt)
Tränar Jämförelse,
.......................
10.Sista uppgiften. Blått arbetshäfte.
Tränar.Sammanfatta.
Repetiotion.
Skriv ned och förklarade vad du ser på bilderna i
levande historia 9
9.
Sid 498, 499, 500, 501, 503, 505, 506, 507, 508, 509,
512, 513, 514, 51616, SLUT :-)
Bra
sammanfattningsfilm på 4 min https://photos.google.com/share/AF1QipOsBtGJY3gyhZOzJsrrk8VJp3nDtNtg7K3HtCC7jJsEhODHRgtpualWlJ1MUKLiOw?key=SE1HTC1JTGMxVm55ZzlIVlRUWlh1clhaQ3laQ3NB
Åk 7 sista uppgiften 2016
Se arbetsstencilen om hur du skall skriva.
1.
Välj ut ett ämne att skriva om från förslagen här under eller kom med ett eget förslag.
2.
Se filmen som finns om ditt ämne + Googla lite
fakta
3.
Skriv och förklara om ditt ämne.
4.
Lämna in i Classrom.
Lär dig. ”Mer än du kunde innan om det ämnet
du valt” och som alltid …förklara, jämföra, orsaker, konsekvenser samt
Källkritik.
Vad
Var
Vem
När
Hur
Varför/Orsaker
Konsekvenser/följder …positiva/negativa =(”resultat …vad
ledde detta till)
Jämfört med
Källor. Vilka källor har du använt? Varför just dessa
källor? Något bra/dåligt (risker) med dina källor?
Skottet I Sarajevo
|
Världens undergång -
Andra världskriget del 2
|
Världens undergång -
Andra världskriget del 3
|
Världens undergång -
Andra världskriget del 5
|
Världens undergång -
Andra världskriget del 6
|
Världens undergång -
Första världskriget del 2
|
Världens undergång -
Första världskriget del 3
|
Världens undergång -
stalin del 2
|
-----------------------------------------------------
NYTT HT 2015
MINORITETER I SVERIGE
Vad är en minoritet? Vilka nationella minoriteter finns i Sverige?
I Sverige kallas samer, romer, judar, tornedalingar och sverigefinländare för officiella minoritetsgrupper. Du skall nu få lära dig mer om dem.
Läroplanen säger.
Efter genomgången grundskola ska varje elev ha fått kunskaper om de nationella minoriteternas kultur, språk, religion och historia.
- Historiska perspektiv på urfolket samernas och de övriga nationella minoriteternas situation i Sverige.
UPPGIFT
3. Vilka rättigheter har minoriteterna? Står längst ned här
5. Kolla igenom länkarna här under/sök egna länkar om din
minoritet.
Gör en braKeyNote... "faktaberättelse" om din minoritet.
Ta reda på och berätta fakta om din minoritet.
a.Vad är en Same, Tornedaling, Rom, Jude, Sverigefinne?
Alltså du skall bara söka fakta om din egen minoritet
b.Varför är de en minoritetsgrupp. Vad innebär det/Vilka speciella
"rättigheter" har de
c. Hur länge har de funnits i Sverige, var finns de
d. Vad har de för historia, språk, flagga, maträtt, kläder
e. Hur många är de i Sverige, har de en egen dag i Sverige
f. Några kända personer från din minoritetsgrupp?
Länkar till Samer
Länkar till Romer
Länkar till Judar
Länkar till Sverigefinnar
v 12 Påskfilm om Jusus
Se film 1 om Jesus på denna länk Börja se efter 4 min
Se fil 2 om Jesus på denna länk
Se film 3 om Jesus på denna länk
Klicka på länk och svara på frågorna Länk 1
V 7
1. Se filmen Meangirls finns på denna länk
Du lär dig vad ett eget resonemang och hur du reflekterar samt begreppen populärkultur, identitet och livsfrågor.
2. Jobba med en världsdel.
http://statensmedierad.se/larommedier/mikformigdigitalutbildning/ommikformigelever.540.html
6c Samhällskunskap
Massmedier, nyheter, journalistfrågorna, censur, yttrandefrihet, tryckfrihet,
Länk till liten infofilm om några av begreppen finns HÄR
Nyhetsuppgift
1. Läs kolla leta efter och välj ut en "världsnyhet".
Kolla/lyssna på;
2. Skriv ned på ett papper/i paddan ..
Vad har hänt?
Var?
När?
Vilka var inblandade?
Varför hände det?
Vilka konsekvenser kan det få? Framtiden vad kan hända?
Vilka källor finns?
Klass 6c Historia
v 37-42.
Vi jobbar med historia. STORMAKTSTIDEN.
Vi ser på några förklarande filmer samt jobbar med frågehäfte.
Läxprov blir på
.
* Vilken tid läser du om nu, varför heter denna tid så?
* Jämför kartor över Sverige från år 1600, 1700, 2012. Likheter/skillnader.
* Hur kan vi veta något om 1600 talet i Sverige, vilka källor finns? Källkritik?
* Varför krigade Sverige så mycket under denna tid?
* Varför var vatten/hav/floder "viktigt" på denna tid?
* Adel, präster, borgare, bönder.. Hur levde de på 1600 talet jämför med idag?
* Berätta om en valfri, kung,drottning?
Filmerna vi ser för dig som e sjuk, eller vill se om dem :-)
Varför blev Sverige en stormakt?
Genomgång 1
Genomgång 2
Genomgång 3
Hur länge sedan var det
Vasaskeppet
Historieätarna
Befolkningen
Film om Svenska soldater
Vilken skada får man av ett skott i magen?
Vad är det viktigaste en soldat bör veta?
Guds arme?
Det blodigaste slaget i Skandinaviens historia.
30 åriga kriget.
Snapphanar
Hur hårt skjuter en kanon + Skeppet Kronan
Massa fakta om stormaktstiden
Klass 001c Geografi
Uppgifter
- Gör din egen världsdelskarta och sätt ut egna städer, berg, floder
- Repetera Europas karta
- Se filmer om begreppen nedan
Begrepp att lära sig
Geografi?
Vattnets kretslopp? Vad kan du göra för att minska nedsmutsning i "vattnet".
Varför uppstår jordbävningar?
Vad är växthuseffekten? Vad kan du göra för att minska växthuseffekten?
Varför har vi olika årstider, Varför är det varmast mitt på jorden?
Vad är hotspots?
Vad är en topografisk och tematisk karta.
VARFÖR LÄSA OM DETTA
Det är alla människors ansvar att ”ta hand om jorden” så att en hållbar utveckling blir möjlig och att jorden ej förstörs. Dagligen pratas om ”vädret” och hur det påverkar jorden på olika platser i världen. Hur påverkas du i Ullared?
Ur läroplanen
Jordytan, till exempel plattektonik och erosion.Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.
Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Filmer
jordklotet, jordskorpan, plattor
jordbävningar
Plattor
Hotspots
Jordens befolkning
Vattnets kretslopp
Växthuseffekten
Kartan, gradnät
VT 2014
HT 2013
v 50
UPPGIFT
Två män har två saker gemensamt. Båda dog i förra veckan.Båda har uppmärksammats stort i sociala och traditionella medier. Den ene är skådespelaren Paul Walker, den andre är Nelson Mandela.
1. Paul Walker
Vem var han?
Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
Vad är han känd för?
2. Nelson Mandela
a. kolla bilderna på länken här
b. Läs igenom artikeln på länken här
d. Vem är han?
e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
f. Vad är han känd för?
g. Fakta om personen Nelson Mandela
h. Minst en bild på honom.
i. Minst ett citat från Nelson Mandela.
e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
f. Vad är han känd för?
g. Fakta om personen Nelson Mandela
h. Minst en bild på honom.
i. Minst ett citat från Nelson Mandela.
j. Minst en egen reflektion kring citaten.
k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit
Mandela så skulle jag ändra på…”
k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit
Mandela så skulle jag ändra på…”
l. Vad är apartheid
v 49
Onsdag tidningsuppgifter ligger på katedern.
Snart Os kolla länken.
Torsdag/Fredag Historia
Så här kan en läxa lämnas in :-)
V 48
Onsdag Veckans nyhet med vikarie Andreas
To/fre Historia med Robin
V 46/47
Studi länken finns här med religionsuppgifter.
Samhällskunskap onsdagar
Religion to/fr
Läxa till onsd 20/11.
Spela in 3 Gamis förklara
1. Vad är en nyhet?
2. Vad är en källa?
3. Vad är journalistfrågorna?
Hjälp med svaren till frågorna finns under v43/45 här under.
Kolla där.
V 45
On Tidningsuppgifter
To/fr Religion, välj en världsreligion + historie = se på händelser som skakat världen.
V 44 Höstlov
V 43/45
On To Fr
Gör klart de 3 uppgifterna
* Skoltidningsuppgiften ligger på katedern i Medusa
* Fn uppgifte, se nedan
* Nyhetsuppgiften
Hjälp till TIDNING se länk här
Nyhetsuppgift
1. Läs kolla leta efter och välj ut en "världsnyhet".
Kolla/lyssna på;
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/tv aftonbladet
2. Skriv ned på ett papper/i paddan ..
Vad har hänt?
Var?
När?
Vilka var inblandade?
Varför hände det?
Vilka konsekvenser kan det få? Framtiden vad kan hända?
Vilka källor finns?
Fn UPPGIFT
V 42
On Läxprov på geografiska begrepp, jobba klart i Tummen upp boken.
To/Fr Samhällskunskap. Litet skoltidningsprojekt.
Lär dig om Vad är en
* Nyhet
* Källa
* Journalistfrågorna
V 36-41
v 39 Geografiprov, namngeografi på världskartan
41Vara klar med förklaringarna av geografibegreppen nedan samt spelat in en liten film i
puppet pals 2 om några begrepp.
6c lär sig att förklara de 6 uttrycken nedan.
Vad är det/hur påverkar det miljön,
Geografi?
Vattnets kretslopp? Vad kan du göra för att minska nedsmutsning i "vattnet" = film 6/7.
Varför uppstår jordbävningar? = film
Vad är växthuseffekten? Vad kan du göra för att minska växthuseffekten?
Varför har vi olika årstider, Varför är det varmast mitt på jorden?
Vad är hotspots?
Svaren hittar du i ditt geografihäftet samt på filmerna nedan.
http://www.teacherondemand.se/video/505/jordens-inre-krafter-hot-spots.html
http://www.teacherondemand.se/video/544/jordbavning.html
http://www.youtube.com/watch?v=vlIQeKJxr8Y = Vattnets kretslopp
http://www.youtube.com/watch?v=x1RcGgnsVC8 = vattnets kretslopp
http://vetamix.net/video/växthuseffekten_1541
http://www.so-rummet.se/content/vaxthuseffekten
klimat väder vegetation
Jordens inre krafter
jordens befolkning
Kartor
Jordens plattor
http://www.youtube.com/watch?v=vlIQeKJxr8Y = Vattnets kretslopp
http://www.youtube.com/watch?v=x1RcGgnsVC8 = vattnets kretslopp
http://vetamix.net/video/växthuseffekten_1541
http://www.so-rummet.se/content/vaxthuseffekten
klimat väder vegetation
Jordens inre krafter
jordens befolkning
Kartor
Jordens plattor
V 35
Gruppövning ön.
Geografi världsdelar och geografiska begrepp.
:::::::::::::::::::::::::
Vt 2013
v 19/v20/21
Jobba med ditt härliga religionshäfte.
v 20 Må/To religion Ti = Friluftsdag
v 21 Må pluggtid Ti = Läxtest frihetstiden och religion
Läxprov religion :-)
Förklara
Religion, myt, rit.
Vilka är de 5 världsreligionerna,vad heter deras grundare/anhängare/heliga bok samt vad tror de på?
v 18
6c jobbar med lärobok tummen upp sid 26-45
inför Np i So den 2/5 och 3/5
Provfilmning 6c
Earth Hour Uppgiften
V 10/11/13
Historia Frihetstiden :-)
1. Se 2 skolfilmer om frihetstiden
2. Jobba med lärobok/arbetsbok. Välj grön/röd kurs.
Se grön/röd kurs här nedan.
3.Spela in en minifilm om något som har med 1700 talet att göra.
Du skall förklara något om något från 1700 talet. Kolla lärobok,
arbetshäfte, Googla på 1700 talet och mat, kända personer,
mode, öl, hus, hästar,mm
Mer förslag. Gustav III, hattar/mössor, adel,präst,borgare,bonde,tryckfrihet, Carl von Linne, Celsius,
Polhem, Alströmer, Cajsa Warg, Ostindiefararedopet/giftemål på 1700 talet och idag, Bellman,
Daniel Defoes.
ALLTSÅ:: VÄLJ ÄMNE...SKAFFA FAKTA...SKRIV MANUS....TRÄNA...FILMA...
I EFTERTEXTERNA HA MED KÄLLOR
Exempel på film se nedan.
http://www.youtube.com/watch?v=ZNH5UVmV964
4. Härligt litet läxprov :-)
Förklara orden
Frihetstiden ... skillnad mot stormaktstiden
4 stånden i riksdagen ... kvinnorna på 1700 talet
Hattar/Mössor, Tryckfrihet, Skiftesreformen, Linne,Polhem,
Cajsa Warg, Ostindiska kompaniet.
V 9
Må/ti
Jobba på i arbetsboken och med ditt land samt plugga på till läxprovet.
Sidorna du skall jobba med i arbetsboken och uppgiften till ditt land finns här under på v3/4
To
Lämna in arbetsbok och ditt land.
Gör läxprov = förklara Geografi orden.
Hjälp med orden finns här under .
6c geografi kopia from Nic_67
V 3/4/5 Geografi.
6c arbetar med 2 uppgifter.
Frågor till arbetsboken
Internet uppgift = presentera ett land och jämför det med Sverige.
Uppg finns nedan
DE sidor som gäller i arbetsboken är;
2,3,5,6,7,9,10,11,13,14,16,18,20,21,24,25 ej uppg 9.
Genom internet uppgiften tränar du bla på förmågorna söka, sammanställa, förklara fakta samt källor.
I arbetsboken; tränar 6c blapå geografi begreppen; geografi, göra ett stapeldiagram/läsa diagram, ekvatorn+varför varmast här, var på jorden finns öken och regnskog varför finns öken/regnskog här, varför ej öken i Sverige, var bor de flesta på jorden/i Egypten/i Sverige varför bor folk där.
delta,oas, avdunstar/avsaltning sid 13 fråga 5.sid 21 fråga 5,apartheid/ANC PUH VAR DET SLUT :-)
Internetuppgift :-)
V2 6c
Kolla länken ovan som handlar om Lilla Aktuellt.
Svara på dessa frågor:
1)Vad berättas det om i senaste Klippen ?
Ge minst 3 exempel.
2) Svara på Webbfrågan
3) Gör lillas Nyårsquizz 2012.
Hur många poäng fick du.. ärligt ;-)
4) Gör testet Vem är du?
5) Vilka kändisar döljer sig bakom ”Gissa fejjan”?
6) Rulla/Scrolla längst upp på sidan till rutan Sverige
och Världen.
Berätta om två nyheter under Sverige och Världen
Alltså förklara vad 2 inslag handlar om
(vad,var,vad,varför,när,hur)
Svara på dessa frågor:
1)Vad berättas det om i senaste Klippen ?
Ge minst 3 exempel.
2) Svara på Webbfrågan
3) Gör lillas Nyårsquizz 2012.
Hur många poäng fick du.. ärligt ;-)
4) Gör testet Vem är du?
5) Vilka kändisar döljer sig bakom ”Gissa fejjan”?
6) Rulla/Scrolla längst upp på sidan till rutan Sverige
och Världen.
Berätta om två nyheter under Sverige och Världen
Alltså förklara vad 2 inslag handlar om
(vad,var,vad,varför,när,hur)
v 45,46,47
Vi jobbar med historia. STORMAKTSTIDEN.
Vi ser på några förklarande filmer samt jobbar med frågehäfte.
v 47 Elevens val
v 48, 49 jobb
v 50 Läxprov tisdag 11/12.
* Vilken tid läser du om nu, varför heter denna tid så?
* Jämför kartor över Sverige från år 1600, 1700, 2012. Likheter/skillnader.
* Hur kan vi veta något om 1600 talet i Sverige, vilka källor finns? Källkritik?
* Varför krigade Sverige så mycket under denna tid?
* Varför var vatten/hav/floder "viktigt" på denna tid?
* Adel, präster, borgare, bönder.. Hur levde de på 1600 talet jämför med idag?
* Berätta om en valfri, kung,drottning?
NÄR DU ÄR KLAR MED BOKUPPGIFTEN GÖR
UPPGIFT 1 Bilder/text om stormaktstiden, att lyssna på.
Obs du behöver ett lösenordsom du får av Niclas för att kunna gå in på sidan nedan,
Gå in på länken nedan. Skriv Stormaktstiden i rutan .....Sök i rubriker. Lyssna på bild 1-7, 10, 12, 13, 15, 17, 20-30, 39.
--> -->http://digilär.se/so-biblioteket/historia/bildberattelser
Filmerna vi ser för dig som e sjuk, eller vill se om dem :-)
http://vimeo.com/15388607
Vilken skada får man av ett skott i magen?
http://vimeo.com/15623206
Vad är det viktigaste en soldat bör veta?
http://vimeo.com/15623096
Guds arme?
http://vimeo.com/15250750
Det blodigaste slaget i Skandinaviens historia.
http://vimeo.com/15387907
30 åriga kriget.
http://vimeo.com/14985389
Snapphanar
http://vimeo.com/15250673
Hur hårt skjuter en kanon + Skeppet Kronan
http://vimeo.com/14985484
Massa fakta om stormaktstiden
http://www.so-rummet.se/search/apachesolr_search/stormaktstiden?page=4
V 43
Torsdag Gör klart din nyhet Plugga till läxprovet på fredag.
LÄS/LYSSNA PÅ TEXTEN NEDAN SÅ FÅR DU HJÄLP MED FRÅGORNA.
Fredag läxprov.
Del 1 Förklara begreppen/vad är
NYHET, "JOURNALISTFRÅGORNA" OCH KÄLLOR.
Del 2. Använd journalistfrågorna och förklara en världsnyhet. Du får journalistfrågorna på ett papper, nyheten får du läsa om i en ipad eller en vanlig tidning
V41-42
6c Samhällskunskap. Förklara veckans nyhet samt presidentvalet i USA
Vad är en nyhet?
Ett ämne som är "nytt/aktuellt och berör/gäller för många. Finns lokala nyheter som gäller "mest där man bor" Tex Bensinstation i Ullared blir spelbutik fom November eller som gäller Sverige eller kanske hela världen. Vad presidenten bestämmer i USA gäller ofta hela världen.
Vad är en källa?
Är varifrån du fått dina uppgifter. Tex en person, en hemsida på nätet, en bok, en film, ett radioprogram mm
Tex läst på facebook på Vagns sida att .... läst i boken Solen att ... sett filmen på svt 1 om Barak Obama där de sa att ...
1. Läs kolla leta efter och välj ut en "världsnyhet". Kolla Hallands Nyheter, Göteborgsposten, Aftonbladet
2. Skriv ned på ett papper/i paddan ..
Vad har hänt?
Var?
När?
Vilka var inblandade?
Varför hände det?
Vilka konsekvenser kan det få? Framtiden vad kan hända?
Vilka källor finns?
3. "Gå ut och var journalist", du/ni jobbar på 6c;s tidning NYHETSEXTRA. Leta nyhet och fota... bäst med din egen mobil ....Nyhet för oss kan vara något som gäller oss i 6c/Ullared ...
tex fråga rektorerna om något ...fråga Steve om något .... fråga Niclas/Vagn/Robin om något ... på "byn" ... kan fråga tex Ica, ...
OBS PÅ BYN. DU MÅSTE VARA "FÖRSIKTIG" DET VILL SÄGA ...PRESENTERA DIG ...HEJ URSÄKTA MIG JAG HETER NICLAS OCH KOMMER FRÅN 6C PÅ APELSKOLAN VI TRÄNAR OSS PÅ ATT SKRIVA NYHETER SKULLE JAG KUNNA FÅ FRÅGA ER/TA ER TID 3 MINUTER. TEXTEN OCH BILDEN SKALL BARA ANVÄNDAS I VÅRAN KLASS.
4. Snart val i USA. Här kommer lite presidentvalsfrågor. Ta reda på svaren.
Uppgifter USA VALET
- Vad menas med The Winner takes it all?
- Vad är swing states och varför är de så viktiga?
3.
Kolla runt på nyheterna på sidan nedan. Välj ut en nyhet. Läs och
förklara den.
Ta
hjälp av frågorna Vad
har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
Varför
hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
Framtiden vad kan
hända? Vilka källor finns?
4.
Vad är demokrati?
5.
Barack Obama möter Mitt Romney. Presentera dessa presidentkandidater
mha
google youtube mm.
Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
på/varför?
Något snaskigt skvaller??
Något snaskigt skvaller??
Försök att gör
två spalter: en för
Obama och en för Romney, och jämför de två presidenterna och vad de tycker i någon fråga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar