9c


9c Vt 2017 





SISTA UPPGIFTERNA EVER :-(

Tid kvar. 4 lektioner

v 19 to, fr
v 20 to, fr Lämna in uppe 1 och 2 
v 21 lediga to och fr
v 22 to Np tebax Betygsprat

1. Tidningsuppgift. Finns på katedern.
Förklara en nyhet BRA = Följ hela mallen och gör den bästa inlämningen du gjort ever på Apel!

2. Tv uppgift.
Kolla in länkarna och välj ut något program du gillar. Se programmet. Följ sen mallen skriva om ett tv-program.
(händelse, orsaker/problem, följder, lösningar, källor som tv programmet haft)

Länkar 

Uppdrag granskning

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning 


Vetenskapens värld

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3 


Dokument utifrån

http://www.svtplay.se/dokument-utifran 


Dokumentärfilmer

http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5 


http://www.svtplay.se/dokumentar 



FINNS b.la DETTA att välja på.


Gömda rummet (säljer gammal mat som ny)
Panamadokumenten (skattefiffel som leder till Sverige)
Is-nätverk i Sverige.
Pojkarna från Fittja del ½  (följer unga och hur de blir ”kriminella”)
De nationella proven (är de rättvisa, fuskas det)


Tjernobyl idag (om kärnkraftsolyckan och hur det är idag) del 14
Rosetta (om en rymdsond) del 13
Djingis Khan (om hans erövringar mm) del 11
Nätattacker (överbelastning, hackers mm) del 8
Birka (om vikingarnas stad Birka) del 8


Vem är Emmanuel Macron Frankrikes nye president 
Saudiarabien- om detta land
Turkiets starke man. Om Erdogan som styr i Turkiet
Despoten i Damaskus. Om Syriens diktator al-Assad


Gitmo. Omfångarna på Guantanamobasen
Min son jihadisten. Hur föds en terrorist
Satudarah. Hur ser ett kriminellt brödraskap ut
Jag älskar våldet. Från skinhead till familjefar
Julen börjar i Gävle. Om bocken som bränns varje år
Lasermannen
Jockey. Om ryttaryrket och att vara tjej här
Den perfekta araben. Om en häst

Edward Snowden
Historien om Eurovision Song Test







V 9-12

v 9-12
Du jobbar med ett avsnitt inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”.  
Kämpa på. arbetsområdet kommer garanterat tillbaka på gymnasiet ;-)

Du skall lära dig att;
* Förklara 5 begrepp/ord = Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik. 
* Resonera om moraliska dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån                filmen Hunger Games, utifrån 7 dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.










Exit ticket 


















9c Ht 2016



Andra världskriget. KOD Classroom mom7x2

1. SE filmen Rise of evil. Skriv ner frågorna till filmen och lämna i i Classroom. Tack.

2. Se förintelsefilmerna . Kommentera dem och skicka in i Classroom.


 Kolla på dessa tre länkar, berätta vad de handlar om? 

 Kolla på  




Läs bok ett och två om en överlevare dvs en som överlevde koncentrationslägren.. Svara på bokfrågorna och skicka in



FÖRSTA VÄRLDSKRIGET

Vad du skall lära dig se lapp med Centralt innehåll och  mål som finns i sal Afrodite.

UPPGIFTER
1. Se på dessa filmer och frågesporter gör därefter svåra eller lätta häftet eller bok SOS3 om första världskriget sid 82-89.

Om första världskriget

 Småfilmer om barn och hur de hade det under ww1


Bara om skotten i Sarajevo

Skyttegravskrig


Frågesport




Läxförhörsfrågor





Sveriges 1900-talshistoria samt några världshändelser under detta århundrade.



1900-talet var en mycket händelserik period i vår historia. Inte minst har vi sett en enorm förändring av landet Sverige - som vi bor i. Det är denna förändring vi ska titta närmare på. När, var, hur, varför, vilka, mm, gick Sverige från att ha varit ett av världens fattigaste till att bli ett av världens rikaste länder? Och hur påverkades man av händelser i omvärlden? 

Uppgifter

1.  Sammanfattande film om Sverige under 1900-talet. https://www.youtube.com/watch?v=oLF9QYhZT-E

               2.. Powerpoint. Kolla begreppen 
                     emigration, kvinnorörelsen,  
                     industrialisering/urbanisering, politiska ideologier, skotten i  
                    Ådalen, folkhemmet/välfärdspolitik, tjänstesamhälle, 
                    lite om hur samhället skiljer sig åt 1900 och idag.

                    HÄR ÄR POWERPOINT







                3.  Faktatext i lärobok med frågor


               4. Se dessa 5 minutersfilmer.












5. Gör slutuppgiften om Sverige

                                  6. DEL 2 = Världen. Välj en världshändelse som du 
                                       skall presentera/redovisa. Se förslagslappen.

Betygsmall


              I vilken utsträckning eleven resonerar om orsaker och konsekvenser
  •     I vilken utsträckning eleven underbygger sina resonemang med ett relevant faktainnehåll.
  •     I vilken utsträckning eleven förklarar hur orsaker hänger ihop med varandra och hur       
  •        konsekvenserna hänger ihop med varandra.

E
C
A
I ett enkelt och till viss del underbyggt resonemang förklarar eleven hur någon orsak påverkat.

I ett enkelt och till viss del underbyggt resonemang förklarar eleven om någon konsekvens

Eleven underbygger med något historiskt exempel.
I ett utvecklat och väl underbyggt resonemang förklarar eleven hur några orsaker påverkat.

I ett utvecklat och väl underbyggt resonemang förklarar eleven några konsekvenser
Underbygger sin förklaring med några historiska exempel.

I resonemanget hur några orsaker hänger ihop och visar hur de tillsammans bidrog.
I ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang förklarar eleven hur flera orsaker påverkat

I ett välutvecklat och väl underbyggt resonemang förklarar eleven om flera konsekvenser

I resonemanget hur några orsaker hänger ihop och visar hur de tillsammans bidrog.

Underbygger sin förklaring med flera historiska exempel.

Resonemanget visar hur några orsaker förstärker varandra.


  • I vilken utsträckning eleven anger likheter och skillnader, orsaker till dessa, mellan tidsperioderna.
  • I vilken utsträckning eleven använder historiska exempel för att underbygga de orsaker som anges till likheter och skillnader.

E
C
A
En enkel beskrivning av sambandet mellan tidsperioderna kännetecknas av att eleven anger någon likhet eller skillnad mellan tidsperioderna.
En relativt komplex beskrivning av sambandet kännetecknas av att eleven anger någon rimlig orsak till någon likhet eller någon skillnad mellan tidsperioderna.

Eleven underbygger med historiska exempel när den anger orsaker till likheter eller skillnader
En komplex beskrivning av det aktuella sambandet kännetecknas av att eleven anger någon rimlig orsak till någon likhet och skillnad mellan tidsperioderna.

Eleven underbygger med historiska exemplen när den anger orsaker till likheter och skillnader.




9c 01c i Selma ht 2015


9c Geografi Världsdelar och sårbara platser


Initrofilm se här

Att göra
1. Kartuppgifter till din världsdel. Finns klassrummet
2. Häftet sårbara platser. Finns i klassrummet.
3. Göra. Del A på nat prov. obs sidorna 2,3,10,11,12,13,14,22-29
   Prov finns här 



9c KÄLLKRITIK v 5,6



Bedömning
Enligt "vanliga So mallen" 
känner till ord/begrepp med lite förklaringar om orden.......kan förklara bra/med mycket varför svar. Mer förklaringar mer A kriterier


Syfte/Centralt innehåll samhällskunskap

           Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet
           Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier. 
        Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstruktur  





KÄLLKRITISKA BEGREPP

Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant?  För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.

Infofilmer

Uppgift

Googla upp begreppen om du ej minns dem från filmerna
1.Vad är en källa?
2. vad är Kvarleva, ge exempel på kvarlevor.

3. Berättande källor kan vara antingen skriftliga eller muntliga, ge exempel på båda.

4. Vad är källkritik?

5.Förklara begreppen 

objektiv                                          subjektiv
tidskriteriet                                     beroendekriteriet                                   
retuschering av en bild

fotomontage av en bild 


6.Vad är en primärkälla/förstahands och sekundärkälla/andrahands, Vilken är mest trovärdig? Varför

7.Vem skriver "faktan" i Wikipedia?

8.Ge exempel på 3 källor följande personer kan använda sig av, en elev, en polis, en journalist, en historiker.

9. Malmö FF har krossat IFK Göteborg med 4-0. Vad skulle det kunna stå e en tidning från Göteborg/Malmö om hur det kunde gå så bra/illa?

10. I landet Ö så krigar Grupp A mot B. Vad skall man tänka på när man ser Aktuellt/Hn och får bilder och fakta om detta krig?














v 49 NOBEL


Syfte
Hi Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om historiska sammanhang, som sin historiska bildning och sitt historiemedvetande. Detta innebär en insikt om att det förflutna präglar vår syn på nutiden och därmed uppfattningen om framtiden.
H använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,händelser,gestalter

 SH söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet

Centrali innehåll 
Hi • Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
SH Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.



UPPGIFTER A;B;C


A. 10 frågor om Alfred Nobel

UPPGIFT KRING NOBELDAGEN 
Så här mitt i vintertid och julstök smyger sig en festlighet av helt annat slag in bland pepparkaksbakande, julkklappsrim och luciatåg - nämligen Nobelprisutdelningen. Din uppgift blir nu att lära dig lite mer om detta evenemang och bakgrunden till densamma.

1. När levde Alfred Nobel? 
2. Varför delas Nobelprisen ut? 
3. Vilken anses väl ändå vara Nobels främsta uppfinning? 
4. När firas Nobeldagen och varför just den dagen? 
5. Inom vilka områden delas Nobelpris ut? 
6. Vem utser pristagare av litteraturpriset? 
7. Vilket år delades Nobelprisen ut för första gången? 
8. Hur stor är prissumman?

9. Vad har Karolinska Institutet med Nobelprisen att göra?

10. Var delas Nobels fredspris ut? 
B.  OM FESTEN
 Kolla länkarna och berätta LITE INTRESSANT FAKTA OM FESTEN MATEN KLÄDERNA


Vem sitter var på nobelfesten

Glas diskning linne om man vill bli bjuden mm


Nobelfestklänning

Vilket parti får ej komma

Alla menyer nobelmat


C: JÄMFÖRELSE DÅ OCH NU

ämförelse hur Alfred Nobel hade det jämfört med hur du har det

Bodde i sverige världen då…ullared…
Medellivslängd …varför olika …
Mat som fanns då …. idag …. matproblem då och idag
På förstasidan i tidningen 1900 skulle det kunna stå …motivera
Hade du haft på dig för kläder då …
Skolämnen då
En dag i Sverige då för ett barn kvinna man …..
Finns det några källor böckerna från denna tid eller från tidningsframsidorna
 en länk med bilder från förr









9c v 46.. En uppgift som tillhör religion


a.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?

    Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är.. 



Låtexempel på populärkultur
Se texten till denna låt ... text börjar efter 48 sekunder

Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.


b. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt. 
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?

Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor. 

Exempel     kan se ut såhär:

EXEMPEL På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla” 


Exempel
En låt som handlar om livet ..att tiden ej är oändlig ... sjunger om Samsara och Nirvana =
   Buddhism
   Här e den Samsara 









v 45 

11. Hitta på vad du skall göra.
Googla sök upp   ”något betydelsefullt under 1900-talet”
          Kan vara en
          Person
          Historisk händelse (krig, upptäckt av penicillin, månfärden, mm) ,mordet
             på någon, volvo, hästarnas historia, kaffets historia, Vietnamkriget

  2. Leta upp/skriv ned lite förklarande text, bild …du skall försöka förklara 
     utifrån
Vad….Var ….. Vem ….När …..Varför … Jämförelse …Följder …


   3. GÖR EN PRESENTATION I GLOGSTER…. DVS DU FÅR LADDA   
       HEM GLOGSTER APPEN Häri skall du ha med TEXT, 
       YOUTUBEKLIPP, BILD, DIN EGEN RÖST, samt källor.
   I GLOGSTER tar du med delar av texten/bilder …allt kanske inte får plats 
   eller gör du två Glogsters.


Syfte
Undervisningen ska ge eleverna en fördjupad förståelse för nutiden. De ska också få möjlighet att utveckla en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tiderna har skapat och förändrat samhällen
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·      använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,händelser,gestalter,kulturmöten och utvecklingslinjer
·      Som vanligt att bli bättre på att söka, sammanställa, jämföra och förklara + källor/källkritik
Centralt innehålll blir beroende på det du valt.














RELIGION v39-43


Mål.
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit,ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna + basfakta om en av världsreligionerna.

UPPVÄRMNING
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.

Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR

HJÄLPFILMER BARA ATT KLICKA PÅ RUBRIKERNA

Vad är religion

Jämförelse världsreligionerna

Levnadsregler och ritualer

Etik och moral

......................................................................................

UPPGIFT 1

  1. Jobba med lärobok/arbetsbok.
    a, Religion och liv 7 sid 5-17, arbetsbok s 5-11
    b, Religion och liv 9 sid 78-85 arbetsbok s 35-39 
        (s 39 förklara bara agnostiker) 

2. Välj en av världsreligionerna Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism att 

3  Gör uppgifterna om din religion i arbetsboken.
    Judendom. Religion och liv 7 82-93. Arbetsbok 5-10
    Islam. Religion och liv 9 sid 6-26. Arbetsbok 4,7,8,9-14
    Buddhism Religion och liv 9 48-61. Arbetsbok 23-28.
    Hinduism Religion och liv 9 32-46. Arbetsbok 18-22


4. Googla upp fakta om din religion

Grundare – vem, var, är, hur? 
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm? 
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm? 
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning 
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han 
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra? 
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för? 
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för? 

Ok länk till fakta om världsreligionerna se 3 länkar här 






5. Gör en Royal Quizz om din religion 
    Här är länk till Royal Quizz


UPPGIFT 6



a.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?

    Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är.. 



Se texten till denna låt ... text börjar efter 40 sekunder

Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.


b. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt. 
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?

Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor. 

Exempel     kan se ut såhär:

EXEMPEL På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla” 



Exempel På andra plats vill jag tipsa om filmen "Älskad och underbar" för att jag tycker att den på ett väldigt bra sätt visar en verklig bild av sorg. Den är gripande och man blir ledsen och känner med karaktärerna men det finns också ljus och hopp. Det tycker jag är fint.


Exempel
En låt som handlar om livet ..att tiden ej är oändlig ... sjunger om Samsara och Nirvana =
   Buddhism
   Här e den Samsara 





LAG OCH RÄTT v 36-39





So
9c gör det sista lag och rätt uppgifterna och repeterar/tränar den 11 , 15 , 17 för att klara ett litet lag och rättprov den 18/9.

9c har fått en Lpp där det står vad de skall lära sig/kunna.

9c vet att att dessa 4 frågor kommer med.
1.         Välja ut 15 av begreppen och förklara dem.
2.         Tycka till/förklara en av rättsfilmerna vi sett.
3.         Förklara hur en ”tingsrätt ser ut”dvs vilka som sitter där och deras uppgifter
4.         Varför blir man ”kriminell”?
5.         Varför sätts man i fängelse/vilka olika syften har starffet.


Fr 11/9
Ti 15/9
To 17/9

Fr 18/9  Lag och rättprov






Första arbetsområdet är Lag och rätt. 

Vad gör du?
Varför?
Hur?
Vad skall du lära dig. Mål Centrala begerp



UPPGIFTER
Tavelprat/diskussion om brott, från brott till häktning, olika påföljder, personer i en domstol.
Statistikkoll på brå;s hemsida
Infofilmer
Film 1om misshandel se här
Film 2 om internettrakaserier se här
Film 3 om brott i grupp se här
Film 4 om sexualbrott se här
Film 5 14 min lång sammanfattning om allt vi pratat om ...seg men tar upp typ allt se här
Bokuppgifter
Internetuppgifter nedan, finns också i google classroom  ... kod mxaom7 

1. Hur mycket vet du om vad som händer efter ett brott?


Läs och svara på frågorna. Hur många poäng får du? Om du vill får du gärna gå igenom fallet flera gånger för att få ett bättre resultat.

Mitt resultat:

_________________________________________


2. Statistik. Svara på frågorna.


  • Ungefär hur många brott anmäldes i Sverige 2013?


  • Vilka är de tre vanligaste brotten?


  • Hur stor andel av brotten begås av män?


  • Hur många döms som skyldiga till brott varje år?


  • Hur många brott begås av människor med utländsk bakgrund respektive dem som är födda i Sverige?


  • Vilka brott är typiska ungdomsbrott?


Är det ett brott om man hotar någon för att han eller hon inte ska anmäla brottet?



3. Titta på filmen: Påföljden Ungdomstjänst.

Skriv sedan ner tre saker som hon säger som du inte visste förut.

Ungdomstjänst (klicka på fjärde fliken)


Skriv ner tre saker här under:

  •  



  •  

 4. Följ berättelsen och svara på frågorna. Gör också testet i slutet av berättelsen. Hur många poäng får du?





Mitt resultat:

 5. Följ berättelsen Brottsfallet och testa dina kunskaper om rättsväsendet.

Hur många poäng får du?



Mitt resultat:

6. Varför begår ungdomar brott och vem blir kriminell? Titta på filmen och skriv ned förklaringen som professorn ger. Vad tänker du om det han säger?

Professorn(klicka på filmen uppe till höger)


Professorns förklaring:



Mina tankar:

7. Förklara orden: Nu kan du förhoppningsvis lite mer om brott och lagar i Sverige. Nu följer ett antal ord som du ska förklara. Det är viktigt att du förklarar med dina egna ord så du verkligen förstår vad de innebär. Kanske kan du en del av orden redan annars kan du få hjälp av ordlistan.


Straffmyndig


Åklagare


Anhålla


Förhör


Frihetsberövas


Häktning


Tingsrätt


Domare


Vittne


Åtal


Hovrätt


Bevis


Nämndemän


Advokat


Tilltalad


Målsägande


Påföljd


Ungdomsvård


Dagsböter
















Vt 2015

Sista uppgifterna

Sedan år 2005 är den 6 juni en helgdag. 
Är det bra att fira en nationaldag? 
Behövs den? 

1. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl.
Goggla varför eller kolla in länken här

2. Många svenskar tycker att vi ska fira Sverige och vara stolta över vår nation och vår nationstillhörighet, medan andra är kritiska och tycker att nationalism är något dåligt. Vad tycker du?


Kolla de två länkarna och försök att lista två goda argument för och emot nationaldagen. Är du för eller emot/varför?

3. Carl Philip och Sofia Hellqvist gifter sig den 13 juni.
Kolla in länken här  . Skriv KORT om prinsparet, lysning, bröllopet,gåvor och hashtaggen.



REPETITION

Filmer om världsreligionerna


Islam





Buddhism


Judendom






V efter påsk 15

Lördagen den 11 april möttes USA:s president Barak Obama och Kubas president Raul Castro i Panama City. Det var det första mötet mellan grannländernas presidenter på över 60 år. 
Ta reda på varför de två länderna inte haft några egentliga kontakter med varandra?

  1. Kolla upp en världskarta och se var Usa Cuba och Panama City ligger?
  2. Kolla länkarna och läs om  vad som skrevs om mötet i Panama City? Sammanfatta en faktatext.



3. Ta reda på bakgrunden
För att förstå förhållandet USA–Kuba måste man gå tillbaka till 1950-talet – minst. Vad skriver tidningarna om historian? Vad innebär namn och begrepp som Fulgencia Batista, Fidel Castro, Che Guevara, Grisbukten, Kubakrisen
 Kolla länkarna och ta reda på varför Usa och Cuba ”bråkat”?






V 12/13
   
Gör en Tour builder se länk här 

Din resa kan handla om geografiska "saker" typ hav, berg, sjö, öken, olika klimat, vulkaner, eller religiösa byggnader/platser ... här föddes Jesus ... här döptes Jesus, här är Sveriges/Europas största kyrkor .... osv ...


V 10/11 
RELIGION Livsfrågor och populärkultur
Förmågor
  • reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet,k
Centralt innehåll
  • Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.

1.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?

    Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är.. 



Se texten till denna låt ... text börjar efter 40 sekunder

Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.


2. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt. 
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?

Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor. 
Ett exempel kan se ut såhär:
  1. På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla” 



2.På andra plats vill jag tipsa om filmen "Älskad och underbar" för att jag tycker att den på ett väldigt bra sätt visar en verklig bild av sorg. Den är gripande och man blir ledsen och känner med karaktärerna men det finns också ljus och hopp. Det tycker jag är fint.





V 9
Minoriteter
Svara på begrepp samt gör en Keynote om din minoritet.





Höstterminen 2014 9c


V 43- 50
Begrepp att lära sig

Läxprov fredag 5/12 
6 uppgifter att göra och lämna in


Andra världskrigets orsaker, förlopp,följder. nazism/Hitler, svastika/hakkors antisemitism, fascism Stortyskland, lebensraum, dolkstötslegenden, Pearl Harbor,  Atombomb,supermakter, förintelsen kristallnatten, koncentrationsläger, getton, Davidsstjärnan, neutralitet, ransonering, permitenttrafiken/Sverige under andra världskriget, Dagen D, kamikazepilot piloter Mussolini, Churchill, 
Raul Wallenberg,

DEL ETT FÖRINTELSEN

1. Kolla på dessa två länkar, berätta vad de handlar om? 

Länk två

Hemuppgift tis 21/10 Kolla på denna filmen här

Läs bok ett och två om en överlevare dvs en som överlevde koncentrationslägren.. Svara på bokfrågorna och skicka in

2. DEL TVÅ ANDRA VÄRLDSKRIGET. ORSAKER FÖRLOPP FÖLJDER

Kolla presentationen om orsaker och svara på frågorna nedan samt skicka in dina svar.

Freden i Versailles? Läget i Tyskland efter första världskriget?
Dolkstötslegenden? Börskraschen 1929? Nsdap? Molotov-Ribbentrop pakten?


2.b ppt andra_varldskriget_orsaker from Nic_67


3. Se Filmen  HÄR om Förloppet. Svara på orden nedan och skicka in dina svar.

Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?
Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?

4. Kolla på presentationen här under och svara på orden, skicka in dna svar.

Nurnbergrättegångarna? Delning av Tyskland? Marshallplanen? Israel?
Kolonier avvecklas? Kalla kriget?





5. Se dessa två filmer om Sverige under andra världskriget. Film 1  Film 2
Svara på frågorna till filmerna här under, lämna in.

Lär dig om folkhemmet? Finska kriget? Hjälp till Tyskland? Sverige klarade sig undan kriget?
1945-70? Miljonprogrammet? Barnbidrag?

6. Sista uppgiften.
Förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9. Lämna in svaren

Sid 456, 457, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469 SLUT :-)




Uppgifter

V 41-42
Tisd
Repetition och tid att läsa på
Onsd Debatt
Fredag Valprov 10/10

V 40
KÄLLKRITISKA BEGREPP
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant?  För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
tendens                                          vinklad
objektiv                                          äkta
förstahandskälla                              tolkning
andrahandskälla                              trovärdig
perspektiv                                       skriven
tidskriteriet                                     tryckt
syfte                                              muntlig
Uppgift : Slå upp dessa begrepp och diskutera er fram till en förklaring av begreppen så att alla i gruppen förstår vad ordet betyder. Skriv ner era förklaringar  

V 36-39

Den tredje söndagen i september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige. 
Det skall du få lära dig mer om i det här avsnittet.
Lpp;n som finns i Unicum och i So salen visar vad du skall kunna.
So glosorna är;
Politik, demokrati/diktatur, varför demokrati, direkt/representativ demokrat, röstkort, 4% spärr, Regering, riksdag (deras uppdrag), Sveriges riksdagspartiers namn/ledare/symbol, Sveriges grundlagar, hur kan du påverka ett politiskt beslut, ideologier, mandat, kommun, landsting, kommunfullmäktige,utskott, minister/statsråd, departement, motion, proposition,


Ti Se film 5 
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svaren
On Se film 6  Gör Uppg Valaffischers budskap = kolla affischer i Ullared samt på denna länk 
Fr Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati



v 35
Förra veckan såg du en film, nu två andra.
Film 1
Film 2 Må 25/8
Film 3 On 27/8
Film 4 Fr 29/8


Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)




v 34 

Se denna film först Film del 1
  1. Gå in på www.allavaljare.nu 

1. Lyssna/läs 3 av nyheterna. Vad handlar de om, (vad,var,varför)

2. Lyssna/läs se bildspelen under att rösta. 
    Förklara.Hur röstar man? Vem får rösta

3. Lyssna/läs under mer om att rösta.
    Förklara. Är alla röster lika mycket värda?
    Tvingas man att rösta?
    Hur kan man veta att det man röstar på är hemligt?

4. Lyssna/läs under val i Sverige.
    När är det val? Vad är det vi väljer politiker till?
    Hur ofta är det val i Sverige?

5. Lyssna/läs under viktiga frågor i valet.
    Välj ut 4 frågor tex försvar .... läs lyssna vad det står om försvar.. 
    kommentera vad, var, vad, vem, varför? Gör likadant med 3 
    andra frågor.

6. Läs/lyssna under partierna. Skriv fakta om 3 av partierna.

7.Läs/lyssna under Fråga politikerna ... under läs politikernas svar.
   Välj ut 3 frågor. Kommentera. Vad, var, vem, när, hur, varför

8. Gå in under Filmer och bildspel. Sen under andra filmer och 
    bildspel.
    a,Se filmen så går det till att rösta. Något du inte visste innan?
    b, Varför pratar politikerna så krångligt, ja vad säger Fredrik.











NY TERMIN VT 2014


V 21/22
Gör uppg A eller B eller båda :-)

A= Val i Sverige i September = alla program kommer att börja nästa termin med valjobb.
Ta reda på tex 
Sveriges riksdagspartier namn, symbol, vilken ideologi de har, vad de tycker i olika frågor, partiledare, Kolla länken här ta reda på vilka de 3 valen är 2104, röstsedlar, förtidsrösta, röstkort, tidigare val, demokrati, representativ demokrati mm osv

B= Kolla in ett bra tv program
Gör ett sista arbete :-( där du har med
Framsida, innehållsförteckning, frågor, fakta, avslutning, samt källor

Sh/Hi
Uppdrag granskning

Vetenskapens värld


Dokument inifrån

Dokument utifrån

Domumentärfilmer

Kampen om kronan

Prata Eu

Kodjos Val = Eu

Latin KIngs

Papyrusbåt över Atlanten

Petra den försvunna staden

Sveriges historia

Resa till förintelseläger

Pompeji

Heliga Birgitta

Norrmalmsdramat i Stockholm

Vikingafurstinnan Den första kvinnan i Svenska Historien?



Re
Livet som Amish

Buddhas barn

It prinsessan




Ge
Jordklotets mäktiga resa

Planeten vi tog över

Världens natur

Det kemiska arvet




Swefilm under Dokumentär finns tex
Coca Cola ..... Leonardi Da Vinci ... Till Ungdomen ...
Under Biografier 12 years slave

Drömfilmer Biografi och Historia finns bra ”riktiga filmer”.






V 19--20 Öva på Np proven

Ladda hem Np Proven i historia gör du här
Facit till Np Proven finns här  Kolla under historia på bedömningsanvisningar


V 18
1a,Se filmen .... första 2 minutrarna är det barn med .... lite random ..
1,b se denna 5 minutera också här
2. Förklara följande begrepp med egna ord. Sätt in dom i meningar som visar att du förstått vad de betyder (här tränar du din begreppsförmåga):
revolution
statskupp
missnöje
uppror
upplysa
borgare
olika källor till revolutioner idag och förr, hur då?

3. Vad kan orsaker, varför det blir revolution och vilka konsekvenser, följder, en revolution kan få.


V 17
KÄLLKRITISKA BEGREPP

Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant?  För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
tendens                                          vinklad
objektiv                                          äkta
förstahandskälla                              tolkning
andrahandskälla                              trovärdig
perspektiv                                       skriven
tidskriteriet                                     tryckt
syfte                                              muntlig
Uppgift : Slå upp dessa begrepp och diskutera er fram till en förklaring av begreppen så att alla i gruppen förstår vad ordet betyder. Skriv ner era förklaringar 




V 11-15

Må Egna planering
Ti   Rapport + egen planering
On Egen planering 


Klar med egna gör detta.

Ss dagens nyheter på denna länk. Kommentera en nyhet.
Lyssna på denna länk om kommande valet och skriv ned lite fakta.
Välj en nyhet på denna länk. Läs kommentera. När, vad, var, varför, hur, konsekvenser, källor.

Du som valt egen fördjupning, jobba med den.
Du som valt vanlig So gör 
VAD E DET SOM HÄNDER I UKRAINA?
1. Kolla dessa två länkar..... länk 1   länk 2  
2. Kolla tidningar om senaste nytt om Ukraina.
3. Sammanfatta "händelserna i Ukraina". 
    Ta hjälp av frågorna vad, var, när, vem, hur, varför ?


9c Planering egna uppgifter

Lena Fordon Varberg                            Fundera lagom So? Uppgift om transpor/teknik

Jonathan    Bygg Fbg                                    Fundera? Teknikuppgift.

Isak                    Ekonomi Fbg                              Ev höja. Sh ekonimiavsnitt 

Felicia H              Wångö travskola                         Egen planering. Ev höja Re

Justin                   Teknik Vbg                                  Fundera, ev teknikuppgift

Sam                    Ekonomi Fbg                               Ok som det är vanliga So uppg

Gabriel Transport Fbg/Cykel                      Andra världskriget uppgift

Siwakon               Introduktion sen Hr                        ev lite extra No annars vanlig So

Fabian Plönninge/Skog                              Vanlig So ev extra träslöjdsuppg

Sebastian            Estet ljud/bild Halmstad                 Fundera Vanlig So ev höja i något?

Alexander Ekonomi Fbg                                Höja sig ev Re

Jacob Teknik Fbg                                    Re/ge ev höja. Teknikuppgift

Emil                   Sh/bordtennis                                Ev ge/res höjning

Regen Estet musik                                   Vanlig So. Ev religionshöjning

Matilda Sh i Laholm                                   Ev religionshöjning

Jonas Bygg Fbg                                       Ev höja Re + annat  Källkritik

Robin                 Industri/svets                                  Extra tyska på onsdagar annars vanlig so

Sara                 Munkagård                                      Fundera ut något nyttigt

Oscar Fordon Transport                            Vanlig so
Lillie                  Barn och Fritid                                Arbete om skola/barn/fritis

Erica                   Turist Drottning B                            Ev höja re Redovisa

Felicia E               Ridgymn                                       Fundera. Eget arb om ”nyaste häst träningsmetoder”

Kajsa                  Turism Drottnig B                            Fundera ut eget redovisning/guida i Ullared ?

Emanuel                                                                    Vanlig So





V 10
Må Lämna in livet och döden frågorna. 
Planera ditt egna jobb, lämna in egna planeringen. 



v 9 Må Oförberedd inlämningsuppgift. 
            Lyssna på denna länk
      
      Ti   Se Rapport, Lyssna klart på länken från igår
      On  Svara på frågorna till Radiprogrammet du lyssnat på i  
             må/ti. Frågorna är skickade i FIRST CLASS

v 8 Sportlov

v 3-7 jobbar 9c enligt följande i läromedlet digilär.
Länk till digilär finns här


Må Religion. Avsnitt Identitet och Livsfrågor. Börja med Introt

Ti   Ser Aktuellt samt jobbar med avsnittet, Individer och Gemenskap. 

On Hi/Ge Valfritt avsnitt i digilär
  




V 50
 UPPGIFT

Två män har två saker gemensamt. Båda dog i förra veckan.Båda har uppmärksammats stort i sociala och traditionella medier. Den ene är skådespelaren Paul Walker, den andre är Nelson Mandela. 


1. Paul Walker 

Vem var han?
Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
Vad är han känd för?

2. Nelson Mandela
a. kolla bilderna på länken här
b. Läs igenom artikeln på länken här
c Kolla citaten från Mandela här



Svara på
d. Vem är han?

e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?

f.  Vad är han känd för?

g. Fakta om personen Nelson Mandela

h. Minst en bild på honom.

i.  Minst ett citat från Nelson Mandela.
j.  Minst en egen reflektion kring citaten.

k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit 

    Mandela så skulle jag ändra på…”

l. Vad är apartheid






V 49 
TERMINSSLUTET E NÄRA
Må ti Gör klart Ekonomiuppgifterna och plugga till provet
On Ekonomiprov


V 46/47/48
Ekonomiuppgifter

Berätta kort om pengarnas historia. Se filmen på länken  
   först. Länk

2. Gå in på Studi.se
    Gör en av ekonomiuppgifterna.
    Ekonomi bas = som matte A
3. Gör uppgifterna till gul och blå bok finns i sal Medusa
4. Gör uppgifterna Priset på en vara, finns i sal Medusa

5. Härlig kunskapskontroll 3/12 :-)


V 45
Må, ti, on 

Anmäl dig först på länken HÄR

Gör klart
1. Mean Girls filmfrågor, se v 42
2. Gör Geografi uppgifterna
    * I-U land kartjämförelse, stencil finns i Medusa
    * Se filmer + filmfrågor om I-U land. Är 6 st se v43
    * Rik och fattig. Diagram uppgift, finns i sal Medusa.


V 44 Höstlov

V 43 Niklas ledig må,ti, on 
Uppgifter



* Gamla uppgifterna klara?
Skicka in det du skrivit om din revolution och svaren på filmfrågorna (frågorna till filmen finns på v 42) 
Hit skickar du uppgiftena  niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se  

Ny uppgift i geografi.
1. Gör frågorna till kartboken, frågorna finns på katedern sal Medusa.

2. Klar med kartboken, gör dessa uppg.
 
1. Spela spelet ..Handla för 1,25 dollar, följ länken här


2. Varför får inte alla äta sig mätta på jorden? 
    Läs igenom texten och se de 4 filmklippen och förklara, länken e här


3. Se de 3 filmerna och läs texten på denna länk
    Varför finns fattigdom? Vad säger de på filmen om fattigdom?
    Vad krävs för att utrota fattigdom?  
    Se filmen milleniemålet .. vad är detta för mål?
    Vad säger Hans Rosling om barnadödligheten, se filmen? 


4. Använd länken här för att besvara frågorna nedan.
    Att ta sig ur fattigdom.
    Se filmen ljusets mödrar, vad berättar denna film?
    Nästa film handlar om fattigdomscirkeln, vad är det?
    Film 3 handlar om mikrolån, se och förklara vad det är.
    Film 4 gillar inte mikrolån, varför?
    Sista filmen på denna sida, vad vill den berätta?
 


5. Se filmen på länken här. Ibland tar det lite tid innan pratat börjar. 
    Du kan trycka på rutorna under diagrammet så kommer text 
    fram.
    Har världen blivit bättre?  


6. Registrera dig på länken mot alla odds här och spela spelet.  
 
 


V 42
Må/ti.
Se film + uppföljningsfrågor.
Se här.

On läxtest Revolutionerna



v 40-41 Inlämning/redovisning av revolutions uppgiften 9/10 

UR CENTRALT INNEHÅLL ÅK 9
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
Industrialiseringen i Europa och Sverige. 
Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
 

UPPGIFT.
Se på filmerna under revolution sen om din revolution. 
Läs om din revolution. Se SOS 3.
Berätta förklara vad revolutionen innebar tex  om 
när, var, varför, hur, följder, påverkan på Sverige?

Skriv ned vad du kom fram till samt gör en enkel förklaring i
Redovisningsverktyg Popplet .... se här .

Länkar 
Revolution
Film 1 
Film 2

Amerikanska revolutionen.
Film 1
Film2
Film3
Film 4 (0-5 min om Usa revolution)

Franska revolutionen.
Film1
Film2 
Film3
Film4

Industriella revolutionen.
Film1
Film2
Film3
Film4
Film5
Film6





v 39

Må 
Gör klart nationella provet  i geografi del 1, finns här
 NP prov del 2 finns här


 
v 37
Göra en tidslinje i programmet  Tiki-Toki.

Välj ämne från stencilen centralt innehåll historia åk 7-9, 
(stencilen finns på skrivbordet sal Medusa)

Förklara ämnet i text, bild, filmklipp på tidslinjen.

När man tar free account så kan du bara göra en tidslinje, så prova lite hur du gör ...sen får du delita din tidslinje och göra en ny.  

v 35/36
Jobba med årtiondeuppgiften = Historia/sh
 









OLD STUFF VT 2013


The Final Countdown :-) V 20/21

V 20 On
v 21 Ti/On = Inlämning Sista uppgiften
v 22 Ti/On = Np Prov tebax. Betygsprat
v 23 Elevens val vecka

Sista uppgiften.

Gå in på länken nedan och scrolla ner till sh,ge,hi,re.
Välj ut några mål från centralt innehåll.
Sök information och sammanställ faktan om det du valt.
Redovisa med papper och penna eller Keynote, Pages, Voice Thread, open office, woki mm

Glöm ej att ange och diskutera källorna.

Länk till läroplan  

Exempel. Du vill skriva om världsreligionerna eller om någon aktuell nyhet som du sett i tidningen tex Nordkorea konflikten, Syrien kriget.
I centralt innehåll hittar du då

Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism. 

Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa. 


Repetition inför Np proven den 16 och 17 Mars
sid 42-45, 29-37 = Sh
6-9, 11-25 = Ge 
Re = Världsreligionerna se papper






v 5-10 Ekonomi


Jobba på med avsnittet ekonomi.
Till att börja med ser vi på några info filmer samt jobbar med ekonomiska begrepp till Gul/Blå lärobok.

Lämna in svaren 6/3
Facit kommer   7/3

Aktielänk
http://www.nasdaqomxnordic.com 
Gå längst ned under Priser,... aktier......fyll i vilken marknad du vill kolla samt  large, mid, small


Gul Bok frågor/begrepp






Blå frågor/begrepp











V48,49 (47=Prao)


v 48 2 lektioner
v 49 Tisadg 4/12 läxprov religion. On = till gymnasiemässa
v 50 Betygen satta 11/12. Betygsprat Uppsamling
v 51 Sista veckan


RELIGIONS UPPGIFTEN
(alla uppgifter finns i 2 varianter, jämför med mattebokens uppgifter i rött/blått = so inringat = blått)

1. Förklara begreppen = So glosorna
2. Välj en sekt/världsreligion och beskriv/förklara den, 
    vad tror de på? (Ta hjälp av frågorna nedan)
3. Gör en Quizz om din "religion".
   Förslag på sidor att göra frågesporter på.




....................................................................................................

BEGREPP ATT FÖRKLARA
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.


Välj en sekt/religion. Några förslag.... går att Googla fram fler
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Kristendom, Islam, Buddhism, Hinduism, Judendom

OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT

http://www.religion.nu

http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter


ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT. 
 (X obligatorisk)

Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, 
vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
X Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
X Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.





v 45


Lite presidentvalsuppföljning.


  1. Vad menas med The Winner takes it all?
  2. Vad är swing states och varför är de så viktiga?


    3. Här kan du klicka på de olika delstaterna och se hur valet gick just i den delstaten.


    Lyssna på några nyhetsinslag om Valet i Usa från länkarna nedan eller sök bättre
    lyssnarlänkar själv.
    När du lyssnat skriv ned och förklara vad det är du lyssnat på. Ta hjälp av
    journalistfrågorna
    
    Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
    Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
    Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?       

    LÄNKAR ATT LYSSNA PÅ



4. Vad är demokrati?

5. Barack Obama möter Mitt Romney. Presentera dessa presidentkandidater
mha google youtube mm. Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
på/varför? Något snaskigt skvaller??

6. Försök att skriva lite om de 2 partierna i USA dvs 
Demokratiska partiet (Obamas)  och Republikanska partiet (Romneys). 
Vad har de för partisymboler/varför dessa symboler?





v 41-43

Kolla igenom tavelhjälpen på startsidan. Gör klart läroboksfrågorna.

Maila in dina lärobokssvar samt vad du kom fram till/källor i din historiefördjupning

Läxprov på Onsdag 24/10

Vem upptäckte Usa?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
 Varför flyttade/flydde folk till Usa på 16/17/1800 talet?
Varför flyttar/flyr folk i världen idag, till Usa/Sverige mm?
Hur blev Usa Usa, amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?

V 40 


1.Gör klart/öva på ditt filmmaterial. I morgon Onsdag inspelning hos Steve. 
Turordningslista med din inspelningstid kommer i morgon.


2.Kolla in tavelgenomgångarna på STARTSIDAN

3. Gör frågorna till läroboken, finns på katedern.

NÄSTA VECKA PÅ ONSDAG LÄXPROV PÅ FRÅGORNA SOM FINNS UNDER V 39


9c V 39

Tema Usa fortsätter med Historia.

Vi jobbar med.
Vem upptäckte Usa?
 Varför kom folk till Usa/varför flyr folk i världen idag?
Hur blev Usa Usa, amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen.
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din historieundersökning dvs din film?

En historisk film skall göras mha Steve och hans greenscrean kunskaper.
Kanske du väljer att göra en film om något av nedanstående förslag.


Filmuppgift Historia Ämnesförslag


…. Hej och välkomna till Niclas Historieprogram … idag befinner vi oss i Harlem i New York crack dimmorna ligger täta och jag blev just erbjuden Angel dust … Harlem känt som ruffigt kvarter men det finns också …. hur kunde det bli så här …

… Välkommna till Hollywood … idag går jag här på famous street och vi skall kolla in värsta lyxkvarteren … hur kunde det bli så här

…. befinner mig på Madison Square Garden och skall se Henrik Lundquist, fast LEKSAND är bäst .. var kommer Madison ifrån?

...befinner mig vid guldletare

Mc Donalds/ Burger King ...Texas steaks .. bönor och fläsk … Coca Cola/Pepsi ….sockerdebatt i Usa ..

Städer . Las Vegas – Enarmade banditer, Washington
Byggnader Vita huset, Frihetsgudinnan, Gran Canyon ...
Leif Ericsson …. Columbus …. Indianer …. Cowboys …

Vapen Colt, Magnum, Hangarflygplan, Steelflygplan
Presidenter ...George Washington ….Barak Obama, Mitt Romney

Bilar Ford Amerikanska bilar, Levis, Nike, Converse Mac Dator

Simsons, Family Guy,

Elvis

Rymden Nasa Area 51

Dödstraff, Mormoner, Kärnvapen, Botox skönhetsoperationer

TÄNK ATT DU SKALL FÖRKLARA NÅGOT




V 36-38 Jobba med Geografiuppgiften

 Klart tid 20/9
Tema Usa. Ge Hi Sh Re


Presentera en delstat och jämför den med Ullared.
Redovisning. Gärna quicktime time player skärminspelning. Du berättar till lite bilder, kartor street view om delstaten

Arbetsgång
  1. Kolla kartbok över delstater. Välj någon.
  2. Se Google Maps streetview

Förslag på frågor.
Varför just det delstats namnet,
När/hur blev det en delstat
Storlek, läge, betydelsefulla städer
Geografisk beskrivning = klimat, odlar, berg, sten, sjöar osv
Var bor folk i delstaten/varför där?
Fattiga/rika i delstaten?
Energi = kärnkraft/kol/olja??
Maträtter
Djur
Industri och annan tillverkning
Flagga
Tv program
Sevärdheter/känt för. Kolla street view
Straff/lag och rätt


Geografi: Du ska känna till kartan över Usa/din delstat, när det gäller klimat, naturområden, befolkning och städer. Du skall även kunna jämföra med Ullared/Sverige

Försök att all fakta ska sättas i relation och jämföras med hur vi har det i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar