9c Vt 2017
SISTA UPPGIFTERNA EVER :-(
Tid kvar. 4 lektioner
v 19 to, fr
v 20 to, fr Lämna in uppe 1 och 2
v 21 lediga to och fr
v 22 to Np tebax + Betygsprat
1. Tidningsuppgift. Finns på katedern.
Förklara en nyhet BRA = Följ hela mallen och gör den bästa inlämningen du gjort ever på Apel!
2. Tv uppgift.
Kolla in länkarna och välj ut något program du gillar. Se programmet. Följ sen mallen skriva om ett tv-program.
(händelse, orsaker/problem, följder, lösningar, källor som tv programmet haft)
Uppdrag granskning
http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Vetenskapens värld
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3
Dokument utifrån
http://www.svtplay.se/dokument-utifran
Dokumentärfilmer
http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5
http://www.svtplay.se/dokumentar
FINNS b.la DETTA att välja på.
Gömda rummet (säljer gammal mat som ny)
Panamadokumenten (skattefiffel som leder till Sverige)
Is-nätverk i Sverige.
Pojkarna från Fittja del ½ (följer unga och hur de blir ”kriminella”)
De nationella proven (är de rättvisa, fuskas det)
Tjernobyl idag (om kärnkraftsolyckan och hur det är idag) del 14
Rosetta (om en rymdsond) del 13
Djingis Khan (om hans erövringar mm) del 11
Nätattacker (överbelastning, hackers mm) del 8
Birka (om vikingarnas stad Birka) del 8
Vem är Emmanuel Macron Frankrikes nye president
Saudiarabien- om detta land
Turkiets starke man. Om Erdogan som styr i Turkiet
Despoten i Damaskus. Om Syriens diktator al-Assad
Gitmo. Omfångarna på Guantanamobasen
Min son jihadisten. Hur föds en terrorist
Satudarah. Hur ser ett kriminellt brödraskap ut
Jag älskar våldet. Från skinhead till familjefar
Julen börjar i Gävle. Om bocken som bränns varje år
Lasermannen
Jockey. Om ryttaryrket och att vara tjej här
Den perfekta araben. Om en häst
Edward Snowden
Historien om Eurovision Song Test
V 9-12
v 9-12
Du jobbar med ett avsnitt inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”.
Kämpa på. arbetsområdet kommer garanterat tillbaka på gymnasiet ;-)
Du skall lära dig att;
* Förklara 5 begrepp/ord = Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik.
* Resonera om moraliska dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån filmen Hunger Games, utifrån 7 dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.
Exit ticket
9c Ht 2016
Andra världskriget. KOD Classroom mom7x2
FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Vad du skall lära dig se lapp med Centralt innehåll och mål som finns i sal Afrodite.
1. SE filmen Rise of evil. Skriv ner frågorna till filmen och lämna i i Classroom. Tack.
2. Se förintelsefilmerna . Kommentera dem och skicka in i Classroom.
Kolla på dessa tre länkar, berätta vad de handlar om?
Läs bok ett och två om en överlevare dvs en som överlevde koncentrationslägren.. Svara på bokfrågorna och skicka in
FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Vad du skall lära dig se lapp med Centralt innehåll och mål som finns i sal Afrodite.
UPPGIFTER
1. Se på dessa filmer och frågesporter gör därefter svåra eller lätta häftet eller bok SOS3 om första världskriget sid 82-89.
1. Se på dessa filmer och frågesporter gör därefter svåra eller lätta häftet eller bok SOS3 om första världskriget sid 82-89.
Om första världskriget
Småfilmer om barn och
hur de hade det under ww1
Bara om skotten i Sarajevo
Skyttegravskrig
Frågesport
Läxförhörsfrågor
Sveriges 1900-talshistoria samt några världshändelser under
detta århundrade.
1900-talet var en mycket
händelserik period i vår historia. Inte minst har vi sett en enorm förändring
av landet Sverige - som vi bor i. Det är denna förändring vi ska titta närmare
på. När, var, hur, varför, vilka, mm, gick Sverige från att ha varit ett av
världens fattigaste till att bli ett av världens rikaste länder? Och hur
påverkades man av händelser i omvärlden?
Uppgifter
1.
Sammanfattande
film om Sverige under 1900-talet. https://www.youtube.com/watch?v=oLF9QYhZT-E
2.. Powerpoint. Kolla begreppen
emigration, kvinnorörelsen,
industrialisering/urbanisering, politiska ideologier, skotten i
Ådalen, folkhemmet/välfärdspolitik, tjänstesamhälle,
lite om hur samhället skiljer sig åt 1900 och idag.
HÄR ÄR POWERPOINT
emigration, kvinnorörelsen,
industrialisering/urbanisering, politiska ideologier, skotten i
Ådalen, folkhemmet/välfärdspolitik, tjänstesamhälle,
lite om hur samhället skiljer sig åt 1900 och idag.
HÄR ÄR POWERPOINT
3.
Faktatext i lärobok med frågor
4. Se dessa 5 minutersfilmer.
5. Gör slutuppgiften
om Sverige
6. DEL 2
= Världen. Välj en världshändelse som du
skall presentera/redovisa. Se
förslagslappen.
Betygsmall
I vilken utsträckning eleven resonerar om orsaker
och konsekvenser
- I vilken utsträckning eleven underbygger sina
resonemang med ett relevant faktainnehåll.
- I vilken utsträckning eleven förklarar hur orsaker hänger ihop med varandra och hur
- konsekvenserna hänger ihop med
varandra.
E
|
C
|
A
|
I ett enkelt och till viss del
underbyggt resonemang förklarar eleven hur någon orsak påverkat.
I ett enkelt och till viss del
underbyggt resonemang förklarar eleven om någon konsekvens
Eleven underbygger med något historiskt
exempel.
|
I ett utvecklat och väl underbyggt
resonemang förklarar eleven hur några orsaker påverkat.
I ett utvecklat och väl underbyggt
resonemang förklarar eleven några konsekvenser
Underbygger sin förklaring med några
historiska exempel.
I resonemanget hur några orsaker hänger
ihop och visar hur de tillsammans bidrog.
|
I ett välutvecklat och väl underbyggt
resonemang förklarar eleven hur flera orsaker påverkat
I ett välutvecklat och väl underbyggt
resonemang förklarar eleven om flera konsekvenser
I resonemanget hur några orsaker hänger
ihop och visar hur de tillsammans bidrog.
Underbygger sin förklaring med flera
historiska exempel.
Resonemanget visar hur några orsaker
förstärker varandra.
|
- I vilken utsträckning eleven anger likheter och
skillnader, orsaker till dessa, mellan tidsperioderna.
- I vilken utsträckning eleven använder historiska
exempel för att underbygga de orsaker som anges till likheter och
skillnader.
E
|
C
|
A
|
En enkel beskrivning av sambandet mellan
tidsperioderna kännetecknas av att eleven anger någon likhet eller skillnad
mellan tidsperioderna.
|
En relativt komplex beskrivning av
sambandet kännetecknas av att eleven anger någon rimlig orsak till någon
likhet eller någon skillnad mellan tidsperioderna.
Eleven underbygger med historiska
exempel när den anger orsaker till likheter eller skillnader
|
En komplex beskrivning av det aktuella
sambandet kännetecknas av att eleven anger någon rimlig orsak till någon likhet
och skillnad mellan tidsperioderna.
Eleven underbygger med historiska
exemplen när den anger orsaker till likheter och skillnader.
|
9c 01c i Selma ht 2015
Initrofilm se här
Att göra
1. Kartuppgifter till din världsdel. Finns klassrummet
2. Häftet sårbara platser. Finns i klassrummet.
3. Göra. Del A på nat prov. obs sidorna 2,3,10,11,12,13,14,22-29
Prov finns här
9c KÄLLKRITIK v 5,6
Bedömning
Enligt "vanliga So mallen"
känner till ord/begrepp
med lite förklaringar om orden.......kan förklara bra/med mycket varför svar. Mer förklaringar mer A kriterier
Syfte/Centralt innehåll samhällskunskap
Söka information om samhället
från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och
trovärdighet
Möjligheter och risker
förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier.
Mediernas roll
som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av
samhällets maktstruktur
KÄLLKRITISKA BEGREPP
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant? För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
4. http://www.youtube.com/watch?v=n3T5NobT4e4 EXTRA TYP ÖVERKURS
Ne
Bildsök
Nyhetsändring
Källkritik
Uppgift
Googla upp begreppen om du ej minns dem från filmerna
Googla upp begreppen om du ej minns dem från filmerna
1.Vad är en källa?
2. vad är Kvarleva, ge exempel på kvarlevor.
3. Berättande källor kan vara antingen skriftliga eller muntliga, ge exempel på båda.
4. Vad är källkritik?
5.Förklara begreppen
3. Berättande källor kan vara antingen skriftliga eller muntliga, ge exempel på båda.
4. Vad är källkritik?
5.Förklara begreppen
objektiv subjektiv
tidskriteriet beroendekriteriet
retuschering av en bild
fotomontage av en bild
6.Vad är en primärkälla/förstahands och sekundärkälla/andrahands, Vilken är mest trovärdig? Varför
7.Vem skriver "faktan" i Wikipedia?
8.Ge exempel på 3 källor följande personer kan använda sig av, en elev, en polis, en journalist, en historiker.
9. Malmö FF har krossat IFK Göteborg med 4-0. Vad skulle det kunna stå e en tidning från Göteborg/Malmö om hur det kunde gå så bra/illa?
10. I landet Ö så krigar Grupp A mot B. Vad skall man tänka på när man ser Aktuellt/Hn och får bilder och fakta om detta krig?
v 49 NOBEL
Syfte
Hi Undervisningen i ämnet historia ska syfta till att eleverna utvecklar såväl kunskaper om historiska sammanhang, som sin historiska bildning och sitt historiemedvetande. Detta innebär en insikt om att det förflutna präglar vår syn på nutiden och därmed uppfattningen om framtiden.
H använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,händelser,gestalter
SH söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet
Centrali innehåll
Hi • Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
SH Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
UPPGIFTER A;B;C
A. 10 frågor om Alfred Nobel
UPPGIFT KRING NOBELDAGEN
Så här mitt i vintertid och julstök smyger sig en festlighet av helt annat slag in bland pepparkaksbakande, julkklappsrim och luciatåg - nämligen Nobelprisutdelningen. Din uppgift blir nu att lära dig lite mer om detta evenemang och bakgrunden till densamma.
1. När levde Alfred Nobel?
2. Varför delas Nobelprisen ut?
3. Vilken anses väl ändå vara Nobels främsta uppfinning?
4. När firas Nobeldagen och varför just den dagen?
5. Inom vilka områden delas Nobelpris ut?
6. Vem utser pristagare av litteraturpriset?
7. Vilket år delades Nobelprisen ut för första gången?
8. Hur stor är prissumman?
9. Vad har Karolinska Institutet med Nobelprisen att göra?
10. Var delas Nobels fredspris ut?
B. OM FESTEN
Kolla länkarna och berätta LITE INTRESSANT FAKTA OM FESTEN MATEN KLÄDERNA
Vem sitter var på nobelfesten
Glas diskning linne om man vill bli bjuden mm
Nobelfestklänning
Vilket parti får ej komma
Alla menyer nobelmat
C: JÄMFÖRELSE DÅ OCH NU
ämförelse hur Alfred Nobel hade det jämfört med hur du har det
Bodde i sverige världen då…ullared…
Medellivslängd …varför olika …
Mat som fanns då …. idag …. matproblem då och idag
På förstasidan i tidningen 1900 skulle det kunna stå …motivera
Hade du haft på dig för kläder då …
Skolämnen då
En dag i Sverige då för ett barn kvinna man …..
Finns det några källor böckerna från denna tid eller från tidningsframsidorna
en länk med bilder från förr
9c v 46.. En uppgift som tillhör religion
a.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?
Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är..
Se texten till denna låt ... text börjar efter 48 sekunder
Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.
b. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt.
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?
Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor.
Exempel kan se ut såhär:
EXEMPEL På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
EXEMPEL På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla”
Exempel
En låt som handlar om livet ..att tiden ej är oändlig ... sjunger om Samsara och Nirvana =
Buddhism
Här e den Samsara
v 45
11. Hitta på vad du
skall göra.
Googla sök
upp ”något betydelsefullt under
1900-talet”
Kan vara en
Person
Historisk händelse (krig,
upptäckt av penicillin, månfärden, mm) ,mordet
på någon,
volvo, hästarnas historia, kaffets historia, Vietnamkriget
2. Leta upp/skriv
ned lite förklarande text, bild …du skall försöka förklara
utifrån
Vad….Var …..
Vem ….När …..Varför … Jämförelse …Följder …
3. GÖR EN
PRESENTATION I GLOGSTER…. DVS DU FÅR LADDA
HEM GLOGSTER APPEN Häri skall du ha
med TEXT,
YOUTUBEKLIPP, BILD, DIN EGEN RÖST, samt källor.
I GLOGSTER tar
du med delar av texten/bilder …allt kanske inte får plats
eller gör du två
Glogsters.
Syfte
Undervisningen
ska ge eleverna en fördjupad förståelse för nutiden. De ska också få
möjlighet att utveckla en kronologisk överblick över hur kvinnor och män
genom tiderna har skapat och förändrat samhällen
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna
sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
· använda en historisk referensram
som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,händelser,gestalter,kulturmöten
och utvecklingslinjer
· Som vanligt att bli bättre på att
söka, sammanställa, jämföra och förklara + källor/källkritik
Centralt
innehålll blir beroende på det du valt.
RELIGION v39-43
Mål.
Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle, livsfrågor, myt, rit,ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna + basfakta om en av världsreligionerna.
UPPVÄRMNING
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.
Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR
HJÄLPFILMER BARA ATT KLICKA PÅ RUBRIKERNA
Vad är religion
Jämförelse världsreligionerna
Levnadsregler och ritualer
Etik och moral
UPPVÄRMNING
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.
Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR
HJÄLPFILMER BARA ATT KLICKA PÅ RUBRIKERNA
Vad är religion
Jämförelse världsreligionerna
Levnadsregler och ritualer
Etik och moral
UPPGIFT 1
- Jobba med lärobok/arbetsbok.
a, Religion och liv 7 sid 5-17, arbetsbok s 5-11
b, Religion och liv 9 sid 78-85 arbetsbok s 35-39
(s 39 förklara bara agnostiker)
2. Välj en av världsreligionerna Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism, Buddhism att
jobba med. Se info filmerna om din religion .
Islam
Om Koranen och sunna https://www.youtube.com/watch?v=e0NeGypV8jQ
Buddhism
Judendom
Hinduism
3 Gör uppgifterna om din religion i arbetsboken.
Judendom. Religion och liv 7 82-93. Arbetsbok 5-10
Islam. Religion och liv 9 sid 6-26. Arbetsbok 4,7,8,9-14
Buddhism Religion och liv 9 48-61. Arbetsbok 23-28.
Hinduism Religion och liv 9 32-46. Arbetsbok 18-22
4. Googla upp fakta om din religion
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Ok länk till fakta om världsreligionerna se 3 länkar här
5. Gör en Royal Quizz om din religion
Här är länk till Royal Quizz
UPPGIFT 6
a.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?
Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är..
Se texten till denna låt ... text börjar efter 40 sekunder
Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.
b. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt.
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?
Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor.
Exempel kan se ut såhär:
EXEMPEL På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
EXEMPEL På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla”
Exempel På andra plats vill jag tipsa om filmen "Älskad och underbar" för att jag tycker att den på ett väldigt bra sätt visar en verklig bild av sorg. Den är gripande och man blir ledsen och känner med karaktärerna men det finns också ljus och hopp. Det tycker jag är fint.
Exempel
En låt som handlar om livet ..att tiden ej är oändlig ... sjunger om Samsara och Nirvana =
Buddhism
Här e den Samsara
LAG OCH RÄTT v 36-39
So
9c gör det sista lag och rätt uppgifterna och repeterar/tränar
den 11 , 15 , 17 för att klara ett litet lag och rättprov den 18/9.
9c har fått en Lpp där det står vad de skall lära sig/kunna.
9c vet att att dessa 4 frågor kommer med.
1.
Välja ut 15 av begreppen och förklara dem.
2.
Tycka till/förklara en av rättsfilmerna vi sett.
3.
Förklara hur en ”tingsrätt ser ut”dvs vilka som
sitter där och deras uppgifter
4.
Varför blir man ”kriminell”?
5.
Varför sätts man i fängelse/vilka olika syften
har starffet.
Fr 11/9
Ti 15/9
To 17/9
Fr 18/9 Lag och
rättprov
Första arbetsområdet är Lag och rätt.
Vad gör du?
Varför?
Hur?
Vad skall du lära dig. Mål Centrala begerp
UPPGIFTER
Tavelprat/diskussion om brott, från brott till häktning, olika påföljder, personer i en domstol.
Statistikkoll på brå;s hemsida
Infofilmer
Film 1om misshandel se här
Film 2 om internettrakaserier se här
Film 5 14 min lång sammanfattning om allt vi pratat om ...seg men tar upp typ allt se här
Bokuppgifter
Internetuppgifter nedan, finns också i google classroom ... kod mxaom7
1. Hur mycket vet du om vad som händer efter ett
brott?
Läs och svara på frågorna. Hur många poäng får du? Om du
vill får du gärna gå igenom fallet flera gånger för att få ett bättre resultat.
Mitt resultat:
_________________________________________
2. Statistik. Svara på frågorna.
- Ungefär
hur många brott anmäldes i Sverige 2013?
- Vilka
är de tre vanligaste brotten?
- Hur
stor andel av brotten begås av män?
- Hur
många döms som skyldiga till brott varje år?
- Hur många brott begås av
människor med utländsk bakgrund respektive dem som är födda i Sverige?
- Vilka brott är typiska
ungdomsbrott?
Är det ett brott om man
hotar någon för att han eller hon inte ska anmäla brottet?
3. Titta på filmen: Påföljden
Ungdomstjänst.
Skriv sedan ner tre saker som hon säger som du inte visste förut.
Ungdomstjänst (klicka på fjärde fliken)
Skriv ner tre saker
här under:
Mitt resultat:
5. Följ berättelsen Brottsfallet och testa dina
kunskaper om rättsväsendet.
Hur många poäng får du?
Mitt resultat:
6. Varför begår ungdomar
brott och vem blir kriminell? Titta på filmen och skriv ned förklaringen som
professorn ger. Vad tänker du om det han säger?
Professorn(klicka på filmen uppe till höger)
Professorns förklaring:
Mina tankar:
7. Förklara orden: Nu kan du
förhoppningsvis lite mer om brott och lagar i Sverige. Nu följer ett antal ord
som du ska förklara. Det är viktigt att du förklarar med dina egna ord så du
verkligen förstår vad de innebär. Kanske kan du en del av orden redan annars
kan du få hjälp av ordlistan.
Straffmyndig
Åklagare
Anhålla
Förhör
Frihetsberövas
Häktning
Tingsrätt
Domare
Vittne
Åtal
Hovrätt
Bevis
Nämndemän
Advokat
Tilltalad
Målsägande
Påföljd
Ungdomsvård
Dagsböter
Vt 2015
Sista uppgifterna
Sedan år 2005 är den 6 juni en helgdag.
Är det bra att fira en nationaldag?
Behövs den?
1. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl.
Goggla varför eller kolla in länken här
2. Många svenskar tycker att vi ska fira Sverige och vara stolta över vår nation och vår nationstillhörighet, medan andra är kritiska och tycker att nationalism är något dåligt. Vad tycker du?
REPETITION
Filmer om världsreligionerna
Sedan år 2005 är den 6 juni en helgdag.
Är det bra att fira en nationaldag?
Behövs den?
1. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl.
Goggla varför eller kolla in länken här
2. Många svenskar tycker att vi ska fira Sverige och vara stolta över vår nation och vår nationstillhörighet, medan andra är kritiska och tycker att nationalism är något dåligt. Vad tycker du?
Kolla de två länkarna och försök att lista två goda argument för och emot nationaldagen. Är du för eller emot/varför?
3. Carl Philip och Sofia Hellqvist gifter sig den 13 juni.
Kolla in länken här . Skriv KORT om prinsparet, lysning, bröllopet,gåvor och hashtaggen.
REPETITION
Filmer om världsreligionerna
V efter påsk 15
Lördagen den 11 april möttes USA:s president Barak Obama och Kubas president Raul Castro i Panama City. Det var det första mötet mellan grannländernas presidenter på över 60 år.
Ta reda på varför de två länderna inte haft några egentliga kontakter med varandra?
- Kolla upp en världskarta och se var Usa Cuba och Panama City ligger?
- Kolla länkarna och läs om vad som skrevs om mötet i Panama City? Sammanfatta en faktatext.
3. Ta reda på bakgrunden
För att förstå förhållandet USA–Kuba måste man gå tillbaka till 1950-talet – minst. Vad skriver tidningarna om historian? Vad innebär namn och begrepp som Fulgencia Batista, Fidel Castro, Che Guevara, Grisbukten, Kubakrisen
Kolla länkarna och ta reda på varför Usa och Cuba ”bråkat”?
V 12/13
Gör en Tour builder se länk här
Din resa kan handla om geografiska "saker" typ hav, berg, sjö, öken, olika klimat, vulkaner, eller religiösa byggnader/platser ... här föddes Jesus ... här döptes Jesus, här är Sveriges/Europas största kyrkor .... osv ...
V 10/11
RELIGION Livsfrågor och populärkultur
Förmågor
- reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet,k
Centralt innehåll
- Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
1.Vad är populärkultur och vad är livsfrågor?
Kolla igenom länkarna och försök att förklara vad det är..
Se texten till denna låt ... text börjar efter 40 sekunder
Filmexempel på populärkultur som tar upp livsfrågor.
2. DU skall dela med dig av populärkultur som du tycker berör livsfrågor på ett bra sätt.
Livsfrågor var ju tex
Vad är meningen med livet? Vad är kärlek? Vad händer när vi dör? Hur är en bra relation? Vad är sorg?
Gör lista med fem favoriter och försök motivera varför du tycker att just den filmen/artisten/spelet/boken/ berör livsfrågor så bra. Eller varför den låten eller det tv-spelet är så häftiga samtidigt som de är intressanta och ger svar på livsfrågor.
Ett exempel kan se ut såhär:
- På första plats har jag valt låten Take me to church av Hozier.
Låten är dels bra i sig själv ”go att lyssna till” sedan har den ett hemskt men bra budskap tror jag ... typ varför får man ej vara homusexuell och kyrkan som skall typ ”tycka om alla men tycker kyrkan om alla”
2.På andra plats vill jag tipsa om filmen "Älskad och underbar" för att jag tycker att den på ett väldigt bra sätt visar en verklig bild av sorg. Den är gripande och man blir ledsen och känner med karaktärerna men det finns också ljus och hopp. Det tycker jag är fint.
V 9
Minoriteter
Svara på begrepp samt gör en Keynote om din minoritet.
Minoriteter
Svara på begrepp samt gör en Keynote om din minoritet.
Höstterminen 2014 9c
V 43- 50
Begrepp att lära sig
Läxprov fredag 5/12
6 uppgifter att göra och lämna in
Uppgifter
Begrepp att lära sig
Läxprov fredag 5/12
6 uppgifter att göra och lämna in
Andra världskrigets orsaker, förlopp,följder. nazism/Hitler, svastika/hakkors antisemitism, fascism Stortyskland, lebensraum, dolkstötslegenden, Pearl Harbor, Atombomb,supermakter, förintelsen kristallnatten, koncentrationsläger, getton, Davidsstjärnan, neutralitet, ransonering, permitenttrafiken/Sverige under andra världskriget, Dagen D, kamikazepilot piloter Mussolini, Churchill,
Raul Wallenberg,
DEL ETT FÖRINTELSEN
1. Kolla på dessa två länkar, berätta vad de handlar om?
Läs bok ett och två om en överlevare dvs en som överlevde koncentrationslägren.. Svara på bokfrågorna och skicka in
2. DEL TVÅ ANDRA VÄRLDSKRIGET. ORSAKER FÖRLOPP FÖLJDER
Kolla presentationen om orsaker och svara på frågorna nedan samt skicka in dina svar.
Freden i Versailles? Läget i Tyskland efter första världskriget?
Dolkstötslegenden? Börskraschen 1929? Nsdap? Molotov-Ribbentrop pakten?
4. Kolla på presentationen här under och svara på orden, skicka in dna svar.
Nurnbergrättegångarna? Delning av Tyskland? Marshallplanen? Israel?
Kolonier avvecklas? Kalla kriget?
5. Se dessa två filmer om Sverige under andra världskriget. Film 1 Film 2
Svara på frågorna till filmerna här under, lämna in.
Lär dig om folkhemmet? Finska kriget? Hjälp till Tyskland? Sverige klarade sig undan kriget?
1945-70? Miljonprogrammet? Barnbidrag?
6. Sista uppgiften.
Förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9. Lämna in svaren
Sid 456, 457, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469 SLUT :-)
2. DEL TVÅ ANDRA VÄRLDSKRIGET. ORSAKER FÖRLOPP FÖLJDER
Kolla presentationen om orsaker och svara på frågorna nedan samt skicka in dina svar.
Freden i Versailles? Läget i Tyskland efter första världskriget?
Dolkstötslegenden? Börskraschen 1929? Nsdap? Molotov-Ribbentrop pakten?
2.b ppt andra_varldskriget_orsaker from Nic_67
3. Se Filmen HÄR om Förloppet. Svara på orden nedan och skicka in dina svar.
Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?
Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?
3. Se Filmen HÄR om Förloppet. Svara på orden nedan och skicka in dina svar.
Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?
Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?
4. Kolla på presentationen här under och svara på orden, skicka in dna svar.
Nurnbergrättegångarna? Delning av Tyskland? Marshallplanen? Israel?
Kolonier avvecklas? Kalla kriget?
5. Se dessa två filmer om Sverige under andra världskriget. Film 1 Film 2
Svara på frågorna till filmerna här under, lämna in.
Lär dig om folkhemmet? Finska kriget? Hjälp till Tyskland? Sverige klarade sig undan kriget?
1945-70? Miljonprogrammet? Barnbidrag?
6. Sista uppgiften.
Förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9. Lämna in svaren
Sid 456, 457, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469 SLUT :-)
Uppgifter
V 41-42
Tisd
Repetition och tid att läsa på
Onsd Debatt
Fredag Valprov 10/10
V 40
KÄLLKRITISKA BEGREPP
http://www.youtube.com/watch?v=n3T5NobT4e4 EXTRA TYP ÖVERKURS
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant? För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
tendens vinklad
objektiv äkta
förstahandskälla tolkning
andrahandskälla trovärdig
perspektiv skriven
tidskriteriet tryckt
syfte muntlig
Uppgift : Slå upp dessa begrepp och diskutera er fram till en förklaring av begreppen så att alla i gruppen förstår vad ordet betyder. Skriv ner era förklaringar
V 36-39
Den tredje söndagen i september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige.
Det skall du få lära dig mer om i det här avsnittet.
Lpp;n som finns i Unicum och i So salen visar vad du skall kunna.
So glosorna är;
Politik, demokrati/diktatur, varför demokrati, direkt/representativ demokrat, röstkort, 4% spärr, Regering, riksdag (deras uppdrag), Sveriges riksdagspartiers namn/ledare/symbol, Sveriges grundlagar, hur kan du påverka ett politiskt beslut, ideologier, mandat, kommun, landsting, kommunfullmäktige,utskott, minister/statsråd, departement, motion, proposition,
Ti Se film 5
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svaren
Fr Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati
v 35
Förra veckan såg du en film, nu två andra.
Film 1
Film 2 Må 25/8
Film 3 On 27/8
Film 4 Fr 29/8
Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)
- Gå in på www.allavaljare.nu
1. Lyssna/läs 3 av nyheterna. Vad handlar de om, (vad,var,varför)
2. Lyssna/läs se bildspelen under att rösta.
Förklara.Hur röstar man? Vem får rösta
3. Lyssna/läs under mer om att rösta.
Förklara. Är alla röster lika mycket värda?
Tvingas man att rösta?
Hur kan man veta att det man röstar på är hemligt?
4. Lyssna/läs under val i Sverige.
När är det val? Vad är det vi väljer politiker till?
Hur ofta är det val i Sverige?
5. Lyssna/läs under viktiga frågor i valet.
Välj ut 4 frågor tex försvar .... läs lyssna vad det står om försvar..
kommentera vad, var, vad, vem, varför? Gör likadant med 3
andra frågor.
6. Läs/lyssna under partierna. Skriv fakta om 3 av partierna.
7.Läs/lyssna under Fråga politikerna ... under läs politikernas svar.
Välj ut 3 frågor. Kommentera. Vad, var, vem, när, hur, varför
8. Gå in under Filmer och bildspel. Sen under andra filmer och
bildspel.
a,Se filmen så går det till att rösta. Något du inte visste innan?
b, Varför pratar politikerna så krångligt, ja vad säger Fredrik.
Tisd
Repetition och tid att läsa på
Onsd Debatt
Fredag Valprov 10/10
V 40
KÄLLKRITISKA BEGREPP
http://www.youtube.com/watch?v=n3T5NobT4e4 EXTRA TYP ÖVERKURS
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant? För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
tendens vinklad
objektiv äkta
förstahandskälla tolkning
andrahandskälla trovärdig
perspektiv skriven
tidskriteriet tryckt
syfte muntlig
Uppgift : Slå upp dessa begrepp och diskutera er fram till en förklaring av begreppen så att alla i gruppen förstår vad ordet betyder. Skriv ner era förklaringar V 36-39
Den tredje söndagen i september är det val till riksdag, kommun och landsting i Sverige.
Det skall du få lära dig mer om i det här avsnittet.
Lpp;n som finns i Unicum och i So salen visar vad du skall kunna.
So glosorna är;
Politik, demokrati/diktatur, varför demokrati, direkt/representativ demokrat, röstkort, 4% spärr, Regering, riksdag (deras uppdrag), Sveriges riksdagspartiers namn/ledare/symbol, Sveriges grundlagar, hur kan du påverka ett politiskt beslut, ideologier, mandat, kommun, landsting, kommunfullmäktige,utskott, minister/statsråd, departement, motion, proposition,
Ti Se film 5
Jobba med frågor till Val i Sverige = Googla upp svaren
Fr Läxa "Tavelnteckningarna" vad är en demokrati/diktatur, hur kan du påverka i en demokrati
v 35
Förra veckan såg du en film, nu två andra.
Film 1
Film 2 Må 25/8
Film 3 On 27/8
Film 4 Fr 29/8
Fortsätt därefter på de uppgifter du började på förra veckan :-)
NY TERMIN VT 2014
V 21/22
Gör uppg A eller B eller båda :-)
A= Val i Sverige i September = alla program kommer att börja nästa termin med valjobb.
Ta reda på tex
Sveriges riksdagspartier namn, symbol, vilken ideologi de har, vad de tycker i olika frågor, partiledare, Kolla länken här ta reda på vilka de 3 valen är 2104, röstsedlar, förtidsrösta, röstkort, tidigare val, demokrati, representativ demokrati mm osv
B= Kolla in ett bra tv program
Gör ett sista arbete :-( där du har med
Framsida, innehållsförteckning, frågor, fakta, avslutning, samt källor
Sh/Hi
Uppdrag granskning
Vetenskapens värld
Dokument inifrån
Dokument utifrån
Domumentärfilmer
Kampen om kronan
Prata Eu
Kodjos Val = Eu
Latin KIngs
Papyrusbåt över Atlanten
Petra den försvunna staden
Sveriges historia
Resa till förintelseläger
Pompeji
Heliga Birgitta
Norrmalmsdramat i Stockholm
Vikingafurstinnan Den första kvinnan i Svenska Historien?
Re
Livet som Amish
Buddhas barn
It prinsessan
Ge
Jordklotets mäktiga resa
Planeten vi tog över
Världens natur
Det kemiska arvet
Swefilm under Dokumentär finns tex
Coca Cola ..... Leonardi Da Vinci ... Till Ungdomen ...
Under Biografier 12 years slave
Drömfilmer Biografi och Historia finns bra ”riktiga filmer”.
V 19--20 Öva på Np proven
Ladda hem Np Proven i historia gör du här
Facit till Np Proven finns här Kolla under historia på bedömningsanvisningar
V 18
1a,Se filmen .... första 2 minutrarna är det barn med .... lite random ..
1,b se denna 5 minutera också här
2. Förklara följande begrepp med egna ord. Sätt in dom i meningar som visar att du förstått vad de betyder (här tränar du din begreppsförmåga):
revolution
statskupp
missnöje
uppror
upplysa
borgare
olika källor till revolutioner idag och förr, hur då?
3. Vad kan orsaker, varför det blir revolution och vilka konsekvenser, följder, en revolution kan få.
V 17
KÄLLKRITISKA BEGREPP
http://www.youtube.com/watch?v=n3T5NobT4e4 EXTRA TYP ÖVERKURS
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant? För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
tendens vinklad
objektiv äkta
förstahandskälla tolkning
andrahandskälla trovärdig
perspektiv skriven
tidskriteriet tryckt
syfte muntlig
Uppgift : Slå upp dessa begrepp och diskutera er fram till en förklaring av begreppen så att alla i gruppen förstår vad ordet betyder. Skriv ner era förklaringar
V 11-15
Må Egna planering
Ti Rapport + egen planering
On Egen planering
Klar med egna gör detta.
Ss dagens nyheter på denna länk. Kommentera en nyhet.
Lyssna på denna länk om kommande valet och skriv ned lite fakta.
Välj en nyhet på denna länk. Läs kommentera. När, vad, var, varför, hur, konsekvenser, källor.
Du som valt egen fördjupning, jobba med den.
Du som valt vanlig So gör
VAD E DET SOM HÄNDER I UKRAINA?
1. Kolla dessa två länkar..... länk 1 länk 2
2. Kolla tidningar om senaste nytt om Ukraina.
3. Sammanfatta "händelserna i Ukraina".
Ta hjälp av frågorna vad, var, när, vem, hur, varför ?
9c Planering egna uppgifter
Lena Fordon Varberg Fundera lagom So? Uppgift om transpor/teknik
Jonathan Bygg Fbg Fundera? Teknikuppgift.
Isak Ekonomi Fbg Ev höja. Sh ekonimiavsnitt
Felicia H Wångö travskola Egen planering. Ev höja Re
Justin Teknik Vbg Fundera, ev teknikuppgift
Sam Ekonomi Fbg Ok som det är vanliga So uppg
Gabriel Transport Fbg/Cykel Andra världskriget uppgift
Siwakon Introduktion sen Hr ev lite extra No annars vanlig So
Fabian Plönninge/Skog Vanlig So ev extra träslöjdsuppg
Sebastian Estet ljud/bild Halmstad Fundera Vanlig So ev höja i något?
Alexander Ekonomi Fbg Höja sig ev Re
Jacob Teknik Fbg Re/ge ev höja. Teknikuppgift
Emil Sh/bordtennis Ev ge/res höjning
Regen Estet musik Vanlig So. Ev religionshöjning
Matilda Sh i Laholm Ev religionshöjning
Jonas Bygg Fbg Ev höja Re + annat Källkritik
Robin Industri/svets Extra tyska på onsdagar annars vanlig so
Sara Munkagård Fundera ut något nyttigt
Oscar Fordon Transport Vanlig so
Lillie Barn och Fritid Arbete om skola/barn/fritis
Erica Turist Drottning B Ev höja re Redovisa
Felicia E Ridgymn Fundera. Eget arb om ”nyaste häst träningsmetoder”
Emanuel Vanlig So
V 10
Må Lämna in livet och döden frågorna.
Planera ditt egna jobb, lämna in egna planeringen.
v 9 Må Oförberedd inlämningsuppgift.
Lyssna på denna länk
Ti Se Rapport, Lyssna klart på länken från igår
On Svara på frågorna till Radiprogrammet du lyssnat på i
må/ti. Frågorna är skickade i FIRST CLASS
v 8 Sportlov
v 3-7 jobbar 9c enligt följande i läromedlet digilär.
Länk till digilär finns här
Må Religion. Avsnitt Identitet och Livsfrågor. Börja med Introt
Ti Ser Aktuellt samt jobbar med avsnittet, Individer och Gemenskap.
On Hi/Ge Valfritt avsnitt i digilär
V 50
UPPGIFT
Två män har två saker gemensamt. Båda dog i förra veckan.Båda har uppmärksammats stort i sociala och traditionella medier. Den ene är skådespelaren Paul Walker, den andre är Nelson Mandela.
1. Paul Walker
Vem var han?
Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
Vad är han känd för?
2. Nelson Mandela
a. kolla bilderna på länken här
b. Läs igenom artikeln på länken här
d. Vem är han?
e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
f. Vad är han känd för?
g. Fakta om personen Nelson Mandela
h. Minst en bild på honom.
i. Minst ett citat från Nelson Mandela.
e. Varför uppmärksammas han i medierna just nu?
f. Vad är han känd för?
g. Fakta om personen Nelson Mandela
h. Minst en bild på honom.
i. Minst ett citat från Nelson Mandela.
j. Minst en egen reflektion kring citaten.
k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit
Mandela så skulle jag ändra på…”
k. Minst tre meningar under rubriken ”Om jag hade varit
Mandela så skulle jag ändra på…”
l. Vad är apartheid
V 49
TERMINSSLUTET E NÄRA
Må ti Gör klart Ekonomiuppgifterna och plugga till provet
On Ekonomiprov
V 46/47/48
Ekonomiuppgifter
1 Berätta kort om pengarnas historia. Se filmen på länken
först. Länk
2. Gå in på Studi.se
Gör en av ekonomiuppgifterna.
Ekonomi bas = som matte A
Ekonomi bas = som matte A
3. Gör uppgifterna till gul och blå bok finns i sal Medusa
4. Gör uppgifterna Priset på en vara, finns i sal Medusa
5. Härlig kunskapskontroll 3/12 :-)
5. Härlig kunskapskontroll 3/12 :-)
V 45
Må, ti, on
Anmäl dig först på länken HÄR
Gör klart
1. Mean Girls filmfrågor, se v 42
2. Gör Geografi uppgifterna
* I-U land kartjämförelse, stencil finns i Medusa
* Se filmer + filmfrågor om I-U land. Är 6 st se v43
* Rik och fattig. Diagram uppgift, finns i sal Medusa.
V 44 Höstlov
V 43 Niklas ledig må,ti, on
Uppgifter
* Gamla uppgifterna klara?
Skicka in det du skrivit om din revolution och svaren på filmfrågorna (frågorna till filmen finns på v 42)
Hit skickar du uppgiftena niklas.bengtsson@edu.falkenberg.se
Ny uppgift i geografi.
1. Gör frågorna till kartboken, frågorna finns på katedern sal Medusa.
2. Klar med kartboken, gör dessa uppg.
1. Spela spelet ..Handla för 1,25 dollar, följ länken här
2. Varför får inte alla äta sig mätta på jorden?
Läs igenom texten och se de 4 filmklippen och förklara, länken e här
3. Se de 3 filmerna och läs texten på denna länk
Varför finns fattigdom? Vad säger de på filmen om fattigdom?
Vad krävs för att utrota fattigdom?
Se filmen milleniemålet .. vad är detta för mål?
Vad säger Hans Rosling om barnadödligheten, se filmen?
4. Använd länken här för att besvara frågorna nedan.
Att ta sig ur fattigdom.
Se filmen ljusets mödrar, vad berättar denna film?
Nästa film handlar om fattigdomscirkeln, vad är det?
Film 3 handlar om mikrolån, se och förklara vad det är.
Film 4 gillar inte mikrolån, varför?
Sista filmen på denna sida, vad vill den berätta?
5. Se filmen på länken här. Ibland tar det lite tid innan pratat börjar.
Du kan trycka på rutorna under diagrammet så kommer text
fram.
Har världen blivit bättre?
6. Registrera dig på länken mot alla odds här och spela spelet.
V 42
Må/ti.
Se film + uppföljningsfrågor.
Se här.
On läxtest Revolutionerna
v 40-41 Inlämning/redovisning av revolutions uppgiften 9/10
UR CENTRALT INNEHÅLL ÅK 9
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
Industrialiseringen i Europa och Sverige.
Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgruppers och människors levnadsvillkor i Sverige, Norden, Europa och några olika delar av världen
Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
UPPGIFT.
Se på filmerna under revolution sen om din revolution.
Läs om din revolution. Se SOS 3.
Berätta förklara vad revolutionen innebar tex om
när, var, varför, hur, följder, påverkan på Sverige?
Skriv ned vad du kom fram till samt gör en enkel förklaring i
Redovisningsverktyg Popplet .... se här .
Länkar
Revolution
Film 1
Film 2
Amerikanska revolutionen.
Film 1
Film2
Film3
Film 4 (0-5 min om Usa revolution)
Franska revolutionen.
Film1
Film2
Film3
Film4
Industriella revolutionen.
Film1
Film2
Film3
Film4
Film5
Film6
v 39
Må
Gör klart nationella provet i geografi del 1, finns här
NP prov del 2 finns här
v 37
Göra en tidslinje i programmet Tiki-Toki.
Välj ämne från stencilen centralt innehåll historia åk 7-9,
(stencilen finns på skrivbordet sal Medusa)
Förklara ämnet i text, bild, filmklipp på tidslinjen.
När man tar free account så kan du bara göra en tidslinje, så prova lite hur du gör ...sen får du delita din tidslinje och göra en ny.
v 35/36
Jobba med årtiondeuppgiften = Historia/sh
OLD STUFF VT 2013
The Final Countdown :-) V 20/21
V 20 On
v 21 Ti/On = Inlämning Sista uppgiften
v 22 Ti/On = Np Prov tebax. Betygsprat
v 23 Elevens val vecka
Sista uppgiften.
Gå in på länken nedan och scrolla ner till sh,ge,hi,re.
Välj ut några mål från centralt innehåll.
Sök information och sammanställ faktan om det du valt.
Redovisa med papper och penna eller Keynote, Pages, Voice Thread, open office, woki mm
Glöm ej att ange och diskutera källorna.
Länk till läroplan
Exempel. Du vill skriva om världsreligionerna eller om någon aktuell nyhet som du sett i tidningen tex Nordkorea konflikten, Syrien kriget.
I centralt innehåll hittar du då
Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.
Repetition inför Np proven den 16 och 17 Mars
sid 42-45, 29-37 = Sh
6-9, 11-25 = Ge
Re = Världsreligionerna se papper
Jobba på med avsnittet ekonomi.
Till att börja med ser vi på några info filmer samt jobbar med ekonomiska begrepp till Gul/Blå lärobok.
Lämna in svaren 6/3
Facit kommer 7/3
Aktielänk
http://www.nasdaqomxnordic.com
Gå längst ned under Priser,... aktier......fyll i vilken marknad du vill kolla samt large, mid, small
Gul Bok frågor/begrepp
Blå frågor/begrepp
Lämna in svaren 6/3
Facit kommer 7/3
Aktielänk
http://www.nasdaqomxnordic.com
Gå längst ned under Priser,... aktier......fyll i vilken marknad du vill kolla samt large, mid, small
Gul Bok frågor/begrepp
Blå frågor/begrepp
V48,49 (47=Prao)
v 48 2 lektioner
v 49 Tisadg 4/12 läxprov religion. On = till gymnasiemässa
v 50 Betygen satta 11/12. Betygsprat Uppsamling
v 51 Sista veckan
v 51 Sista veckan
RELIGIONS UPPGIFTEN
(alla uppgifter finns i 2 varianter, jämför med mattebokens uppgifter i rött/blått = so inringat = blått)
1. Förklara begreppen = So glosorna
2. Välj en sekt/världsreligion och beskriv/förklara den,
vad tror de på? (Ta hjälp av frågorna nedan)
3. Gör en Quizz om din "religion".
Förslag på sidor att göra frågesporter på.
....................................................................................................
BEGREPP
ATT FÖRKLARA
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.
Välj en sekt/religion. Några förslag.... går att Googla fram fler
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Kristendom, Islam, Buddhism, Hinduism, Judendom
OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT
http://www.religion.nu
http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter
ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT.
(X obligatorisk)
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den,
vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
X Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
X Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.
Religion, Rit, Myt, Sekt, Sekulariserat Samhälle.
Välj en sekt/religion. Några förslag.... går att Googla fram fler
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish,Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family)
Kristendom, Islam, Buddhism, Hinduism, Judendom
OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT
http://www.religion.nu
http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/om-sekter
ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT.
(X obligatorisk)
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den,
vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
X Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
X Vad tycker du om din sekts ideer? Bra dåliga ..motivera svaret.
v 45
Lite presidentvalsuppföljning.
- Vad menas med The Winner takes it all?
- Vad är swing states och varför är de så viktiga?
3. Här kan du klicka på de olika delstaterna och se hur valet gick just i den delstaten.
Lyssna på några nyhetsinslag om Valet i Usa från länkarna nedan eller sök bättre
lyssnarlänkar själv.
lyssnarlänkar själv.
När du lyssnat skriv ned och förklara vad det är du lyssnat på. Ta hjälp av
journalistfrågorna
journalistfrågorna
Vad har hänt? Var? När? Vilka var inblandade?
Varför hände det? Vilka konsekvenser kan det få?
Framtiden vad kan hända? Vilka källor finns?
LÄNKAR ATT LYSSNA PÅ
4. Vad är demokrati?
5. Barack Obama möter Mitt Romney. Presentera dessa presidentkandidater
mha google youtube mm. Var är de ifrån vad tycker de vem skulle du rösta
på/varför? Något snaskigt skvaller??
6. Försök att skriva lite om de 2 partierna i USA dvs
Demokratiska partiet (Obamas) och Republikanska partiet (Romneys).
Vad har de för partisymboler/varför dessa symboler?
Demokratiska partiet (Obamas) och Republikanska partiet (Romneys).
Vad har de för partisymboler/varför dessa symboler?
v 41-43
Kolla igenom tavelhjälpen på startsidan. Gör klart läroboksfrågorna.
Maila in dina lärobokssvar samt vad du kom fram till/källor i din historiefördjupning
Läxprov på Onsdag 24/10
Vem upptäckte Usa?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
Vad är triangelhandel, varför var den bra?
Varför flyttade/flydde folk till Usa på 16/17/1800 talet?
Varför flyttar/flyr folk i världen idag, till Usa/Sverige mm?
Varför flyttar/flyr folk i världen idag, till Usa/Sverige mm?
Hur blev Usa Usa, amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen?
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?
Vad kom du fram till i din egen historia undersökning om Usa?
V 40
1.Gör klart/öva på ditt filmmaterial. I morgon Onsdag inspelning hos Steve.
Turordningslista med din inspelningstid kommer i morgon.
2.Kolla in tavelgenomgångarna på STARTSIDAN
3. Gör frågorna till läroboken, finns på katedern.
NÄSTA VECKA PÅ ONSDAG LÄXPROV PÅ FRÅGORNA SOM FINNS UNDER V 39
9c V 39
Tema Usa fortsätter med Historia.
Vi jobbar med.
Vem upptäckte Usa?
Varför kom folk till Usa/varför flyr folk i världen idag?
Hur blev Usa Usa, amerikanska revolutionen?
4 Juli 1776 och självständighetsdeklarationen.
Inbördeskriget.
Vad kom du fram till i din historieundersökning dvs din film?
En historisk film skall göras mha Steve och hans greenscrean kunskaper.
Kanske du väljer att göra en film om något av nedanstående förslag.
Filmuppgift
Historia Ämnesförslag
….
Hej och välkomna till Niclas Historieprogram … idag befinner vi
oss i Harlem i New York crack dimmorna ligger täta och jag blev just
erbjuden Angel dust … Harlem känt som ruffigt kvarter men det
finns också …. hur kunde det bli så här …
… Välkommna
till Hollywood … idag går jag här på famous street och vi skall
kolla in värsta lyxkvarteren … hur kunde det bli så här
….
befinner mig på Madison Square Garden och skall se Henrik Lundquist,
fast LEKSAND är bäst .. var kommer Madison ifrån?
...befinner
mig vid guldletare
Mc
Donalds/ Burger King ...Texas steaks .. bönor och fläsk … Coca
Cola/Pepsi ….sockerdebatt i Usa ..
Städer
. Las Vegas – Enarmade banditer, Washington
Byggnader
Vita huset, Frihetsgudinnan, Gran Canyon ...
Leif
Ericsson …. Columbus …. Indianer …. Cowboys …
Vapen
Colt, Magnum, Hangarflygplan, Steelflygplan
Presidenter
...George Washington ….Barak Obama, Mitt Romney
Bilar
Ford Amerikanska bilar, Levis, Nike, Converse Mac Dator
Simsons,
Family Guy,
Elvis
Rymden
Nasa Area 51
Dödstraff,
Mormoner, Kärnvapen, Botox skönhetsoperationer
TÄNK
ATT DU SKALL FÖRKLARA NÅGOT
V 36-38 Jobba med Geografiuppgiften
Klart tid 20/9
Tema Usa. Ge Hi Sh Re
Presentera
en delstat och jämför den med Ullared.
Redovisning.
Gärna quicktime time player skärminspelning. Du berättar till lite
bilder, kartor street view om delstaten
Arbetsgång
- Kolla kartbok över delstater. Välj någon.
- Se Google Maps streetview
Förslag
på frågor.
Varför
just det delstats namnet,
När/hur
blev det en delstat
Storlek,
läge, betydelsefulla städer
Geografisk
beskrivning = klimat, odlar, berg, sten, sjöar osv
Var
bor folk i delstaten/varför där?
Fattiga/rika
i delstaten?
Energi
= kärnkraft/kol/olja??
Maträtter
Djur
Industri
och annan tillverkning
Flagga
Tv
program
Sevärdheter/känt
för. Kolla street view
Straff/lag
och rätt
Geografi:
Du
ska känna till
kartan
över Usa/din delstat, när det gäller klimat, naturområden,
befolkning och städer. Du skall även kunna jämföra med
Ullared/Sverige
Försök
att all fakta ska sättas i relation och jämföras med hur vi har
det i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar