9a 2017
Lite geografi v 12-13
BEGREPP ATT FÖRKLARA
•Migration – Att
flytta.
•Emigration – Utvandring.
•Immigration – Invandring.
•Nativitet – Hur
många
som
föds.
•Mortalitet – Hur
många
som
dör.
•Urbanisering
– Flytt
in till stad.
•Push-effekt
– Varför
man flyttar
från
en plats.
•Pull-effekt
–
Varför
man flyttar
till en plats.
•Demografi – Studiet
av
var
folk bor.
- Hur "minskar man befolkningstillväxten
Familjeplanering
T.ex
●Gratis preventivmedel.
●Kampanjer för sterilisering.
●Höjt åldern för äktenskap.
●Straffbart med mer än ett barn. = Inte särskilt effektivt
Mest effektiva
●Öka folks välstånd så att de kan
försörja sig själva.
- Var bor vi människor/varför bor vi där?
•Människor bor
där
de kan
få
sin försörjning
•Vatten och
bördig
mark
•Industrialismens
och
handelns
betydelse
•Väder
UPPGIFTER
- Se 2 filmer Hans Roslings Gapminder samt infofilm
- Arbethäfte.
v 9-12
Du jobbar med ett avsnitt
inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt
dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”.
Kämpa på. arbetsområdet kommer garanterat tillbaka på gymnasiet ;-)
Du skall lära dig att;
* Förklara 5 begrepp/ord =
Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik.
* Resonera om moraliska
dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån filmen Hunger Games, utifrån 7
dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.
Exit ticket 1
Exit ticket 2
Romarriket
Lära dig = Förklarande fakta om Romarriket +
som alltid förmågor dvs jämföra/förklara, resonera.
Mål som alla ska kunna:
1
Förstå hur Romarriket uppstod och hur
”det kunde bli så stort” samt
varför det gick under.
2
Känna till några av de mesta kända
gestalterna i Roms historia, som
t.ex. Caesar, Augustus.
3
Ha kunskap om romersk byggnadskonst
som valvet, akvedukten,
kloaken, vägarna och badhusen.
4
Veta hur den romerska familjen
fungerade med avseenden på
avseende på mannens och kvinnans ställning jämfört
med idag
5
Kunna ge exempel på sådant som lever
kvar från det antika Rom i
Ullared/Sverige idag
Begrepp:
Latin
Republik/Monarki
Veto
Diktator
Gladiator
Pax romana
Cirkus Maximus
Kloak akvedukt
Colosseum Kejsar Konstantin; Augustus, Caesar
Germaner
Romarikets uppkomst och sönderfall
Film-genomgångar om romarriket:
(4 min sammanfattning)
(2 min kartor
om hur Romarriket växte)
(13 min allmänt om det mesta)
(14 min
genomgång för Hi a)
Faktatexter
Fakta om den
romerska armén, här
De romerska baden,
en bra inblick i hur vardagslivet fungerade. Här
Romarnas mat, vad
man åt. Här
Arbete och vardag i
antikens Rom. Här
Om staden Kartago. Här
Om staden Pompeij
(innan den begravdes i ett vulkanutbrott). Här
Uppgifter Ht 2016
wrx5cf = classroom
Att söka svar och ställa frågor!
Var kommer vi ifrån? Vad händer när vi dör? Hur skapades
jorden? Många är de frågor som människor ställt sig genom hela mänsklighetens
historia. Några menar att vi kan finna svaren utifrån vår tro. Du känner
till de fem stora världsreligionerna,
Kristendom, Judendom, Islam, Hinduism och Buddhism Religioner som påverkar
miljarder människors dagliga liv runt om vår värld.
Det vi ska läsa om nu handlar om sekter och olika
livsåskådningar, hur man beskriver och tolkar livet.
Några sekter och livsåskådningar kan påverkar dess medlemmar på ett negativt
och skadligt sätt. Det är lätt om man är osäker, söker en identitet och en
gemenskap att dras in i olika religiösa sekter, sekter som kan vara oerhört
farliga att vara en del av
.
Några livsåskådningar fokuserar på tro, hopp och kärlek,
precis som de stora religionerna gör. Men som alltid så handlar det om att
kritiskt kunna värdera, reflektera och avgöra olika åskådningars ursprung och
syfte.
Gå inte ut i världen
och söker ett svar - gå ut i världen,
ställer frågor och kritiskt värderar alla de svar du kommer få på din resa
genom livet (från
Mål
Förklara nya begrepp.
Presentera och jämföra
din sekt med en världsreligion.
Reflektera över din och
andras identitet.
ateism, sekularisering, identitet,
existentiella frågor, livsåskådning, Vad är en kyrka/ny religiös rörelse (sekt)
och hur känner man igen en kyrka/ny religiös rörelse (sekt).
Vad är en livsåskådning och hur ser din
livsåskådning ut?
Att utveckla din
förmåga att reflektera över din och andras identitet. (gör du i bilduppgiften
och i svaren till Mean Girls)
.................
Uppgifter.
1. Välj en sekt och
berätta om den utifrån hjälpfrågorna. All text skriver du i google classrom. Gör
därefter en presentation på delar av din text i keynote/powerpoint/pages/Ibook/tellegami
eller annat appverktyg.
2. Jämför din sekt med
en av världsreligionerna, se jämförelsestencil.
3. Förklara begreppen
i classroom.
4. Gör bilduppgiften.
............................................
Några
förslag hät nedan.... går att Googla fram fler
Moon rörelsen, Spiritualism, Amish, Bahai, Taoism, Shintoism,
New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna,
Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family). Humanist. Ekosofist
ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT.
(X obligatorisk)
a,Grundare – vem, var, är, hur?
b,Gudstjänstlokal – hur
ser den ut, vad heter den, vem leder
gudstjänst
mm?
c, Helig dag/speciell mat
– är någon dag extra viktig,
helig/varför viktig?
Speciell mat?
d,Heliga skrifter –
vad läser de, hur, varför, ?
e,Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i
vilken omfattning
f,Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är hen
g,Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad
måste man göra/får inte göra?
h,Kvinna/man – hur jämställt är det, kvinnans ”värde samma
som
mannens”.
i,Mål med livet – vad
händer när man dör?
jMeningen med livet
k,Symboler/tecken – vilka viktiga symboler finns och vad
står de för?
l,Heliga byggnad/plats – vilka heliga platser finns och vad står
de
för?
nX Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
oX Vad tycker du om din sekts tankar? Bra dåliga ..motivera
svaret.
............................
2.JÄMFÖR din sekt med en Världsreligion.
Sekt
Världsreligion
Grundare
Finns i länderna
Helig skrift
Byggnader
Präst eller?
Tecken/symbol
Mat
Ritualer
Kvinnosyn
Konflikt
Efter döden
3.Förklara begreppen
ateism,
sekularisering, rit, myt.
identitet,
existentiella frågor, livsåskådning,
Vad är
en kyrka/ny religiös rörelse (sekt) och hur känner man igen en kyrka/ny
religiös rörelse (sekt).
Vad är
en livsåskådning och hur ser din livsåskådning ut?
..................................
4.Bilduppgift
a. Se på filmklippet. Vem är du ?
b. Diskuterar identitet utifrån filmen. Vad menar
de, vad har du för identitet och varför har du den?
c.
Uppgift: Religion och identitet
Varför
söker sig människor till en religion/kyrka/sekt och hur påverka det en
människas identitet.
Gör en en bild om
fördelarna med en religion,
Gör en en bild om hur
religionen kan ha negativa konsekvenser
Gör en bild som berättar
vad som påverkat dig och din identitet, vem är du?
.................................
OK LÄNK ATT SÖKA FAKTA OM SEKT
Texter om olika sekter/nya
religiösa rörelser
RELIGION
1. Filmen mean Girls.
Syfte
Mean Girls handlar om tonårsflickors kamp om att behålla eller förbättra sin position
och status i kompisgruppen. Filmen tar upp flera ämnen, t ex kamratskap, status,
maktspel, grupptryck, hämndbegär, utseendefixering och identitetsfrågor.
Lgr 11 Förmåga
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Centralt innehåll
Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i
populärkulturen.
Kunskapskrav
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att
föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på
ett väl fungerande sätt.
Frågor till filmen – Redogöra/förklara
-
Sammanfatta handlingen
-
Var utspelar sig filmen?
Analysera
-
Hur är Cady? Utanpå, omkring, inuti (egenskaper, känner, tänker, mår, agerar)
-
Hur förändras Cady under filmens gång?
-
Hur är Regina? Utanpå, omkring, inuti (egenskaper, känner, tänker, mår, agerar)
-
Varför väljer Regina att bjuda in Cady till gruppen?
-
Hur behandlar Regina sina närmaste vänner?
-
Hur gör Regina för att behålla sin maktposition på skolan?
-
Hur är Plastics mot varandra?
Reflektera
-
Känner du igen Cadys personlighet? Finns någon sådan på din skola eller fotbollslag etc?
-
Känner du igen Reginas personlighet? Finns någon sådan på din skola?
-
Varför tror du att medlemmarna i Plastics är som de är?
-
Hur är stämningen på din skola?
-
Vad gör lärarna åt eventuella problem angående kränkningar och mobbning?
-
Hur gör pojkar för att få hög status? Jmf med tjejer.
-
Hur ser pojkars maktspel ut?
EKONOMI
1. Spela dessa 2 spel några gånger tills
du har alla rätt.
Spel
2.Vad du skall lära dig…. Dvs som
vanligt förklara begrepp
Produktionsfaktorer, inflation, skatt, lön, konjunktur, valuta, pris,
pengar, ränta, ekonomiska kretsloppet. monopol, oligopol, Bnp/Bnp per capita.
Moms, utbud/efterfråga/jämnviktspris.
2. Googla
och/eller kolla på dessa hjälpfilmer för att kunna förklara
begreppen.
3.Få koll på Statens budget. Kolla och kommentera kort vad landet
Sverige lägger sina pengar på.
Så var det 2015/16
Kort om Stalin Kommunism Gulag. Inlämningsuppgift.
Ur Centralt innehåll
HISTORIA.
Förtryck,
folkfördrivningar och folkmord.
HISTORIA.
Förintelsen och Gulag.
Ur Kunskapskrav
HISTORIA.
Eleven visar det genom
att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och
konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och
handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.
Uppgifter
1. Läs igenom GUL text, finns
på katedern.
2. Se på 10 minutersfilmen
i denna länk.
3.Läs och besvara
frågorna i BLÅ minihäfte, ligger på katedern.
Andra världskriget
Mål
för elev
Din
förmåga att kunna beskriva orsak och konsekvens av ww2
Din
förmåga att se samband och helheter.
Din förmåga att se likheter och
skillnader.
Din förmåga att kunna jämföra och dra slutsatser
Din
förmåga att kunna uttrycka dina kunskaper och åsikter muntligt och skriftligt
Kopplingar till
läroplan
Syfte använda
historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och
används.
Imperialism och
världskrig, cirka 1800-1950 Nationalism och olika former av
demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
Imperialism och
världskrig, cirka 1800-1950 De båda världskrigen, deras
orsaker och
följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
1. Se filmen här nedan om orsakerna till andra världskriget.
som tar upp 6 orsaker. Berätta vad varje orsak innebär.
Orsaker
1 Versaillesfreden
2 Dolkstötslegenden
3 Nazismen/lebensraum
4 " Svag omvärld och Fn”
5 Molotov Ribbentrop pakten
6. Depressionen
2. Gör det Vita arbetshäftet.
3. Förloppet av andra världskriget. Obs du skall ej kunna alla datum,
slag mm Kommer en lätt förklaring på tavlan men se först denna 7
min långa film. BÖRJA från 4,20
Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?
4. Se filmen här nedan om Sverige under andra världskriget
Hur var Sveriges Roll under kriget? Malm, tågtrafik, Raul
Wallenberg, vita bussar.
Sverige under ww2
5. Gul stencil om Sverige under kriget.
6. Sista uppgiften.
Skriv ned och förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9
Sid 498, 499, 500, 501, 503, 505, 506, 507, 508, 509, 512, 513, 514, 516, SLUT :-)
Inlärningstillfälle 8/9
1.Du kan förklara/resonera om orsakerna,
förloppet och följderna av andra världskriget
2.Du kan resonera om Sveriges
roll under kriget. Varför gick Sverige ej med, konsekvenserna av kriget för
landet Sverige samt för befolkningen.
3. Begrepp.
Andra världskrigets orsaker, förlopp,följder.
Nazism/Hitler, svastika/hakkors, lebensraum,
dolkstötslegenden, Pearl Harbor, Atombomb, Dagen D ,
Sverige under andra världskriget,
neutralitet, ransonering, permitenttrafiken
Vem var Stalin, Mussolini,
Churchill, Raul Wallenberg,
Uppgifter gjorda vt 2016 Andra världskriget
1. Logga in här och bli medlem. http://sli.se/apps/sli/registration.php?db=3
Kolla på filmen the rise of the evil
2. DEL TVÅ FÖRINTELSEN
1. Kolla på dessa tre länkar, berätta vad de handlar om?
Kolla på denna filmen här
Läs bok ett och två om en överlevare dvs en som överlevde koncentrationslägren.. Svara på bokfrågorna och skicka in
Geografi. Dubbelgrön = a,b,c,d,e,f,i,j,n Borde komma mer på det?
AA
KLIMAT, VEGZONER, PÅVERKAN = LEVNADSVILLKOR
5.
Levnadsvillkor
= arktis is typ kallt mat, jobb, ….tropiskt = regnskog varmt, mat, jobb etc
BB Klimatförändringar
Växthuseffekt vad den kan leda
till …jämför Ullared, Sverige, världen …vattnet höjs,
CC Produktion
konsumtion och transporter, försörjning/handel då – idag
Från by gör allt själv på gården
= självhushållning till idag med Globaliserad handel dvs världen knyts ihop
Globalt. Världens länder får mer samma ekonomi, politik, miljö, kultur
…Apelsiner från Spanien, kött från Argentina, fisk från Norge, Kläder från
Thailand..
Idag Kunskaps och
informationssamhälle förr….
Begrepp råvaror, arbetskraft,
produktion
1.
Liten 2 min film om ….= http://www.naturskyddsforeningen.se/skola/energifallet/energifallet-play/ett-miljosmart-kladval-7-9
Frågor man kan fundera över?
Informationstekniken och den ökade
världshandeln har flätat samman världens länder. Vi är idag väldigt
beroende av andra länder. Det finns så klart både fördelar och nackdelar med
denna världshandel.
1. Hur mycket av det vi dagligen
konsumerar (matvaror, frukt, kaffe m m) och teknisk utrustning som vi använder
oss av har sitt ursprung i andra länder? Hur långt transporteras dessa varor?
2. Finns det några positiva effekter som
världshandeln bidrar med? Tänk inte bara på positiva ekonomiska effekter utan
även andra positiva effekter som följer i spåren av en förbättrad ekonomisk
situation.
3. Finns det några negativa effekter som
världshandeln bidrar med? Tänk också på situationen inom länder – där den
ekonomiska effekten kanske inte kommer alla till del. Ett annat perspektiv är
vår miljö.
4. Det avslöjades nyligen att HM köpt ull
från företag som sysslar med landgrabbing i Etiopien. Vad betyder detta begreppet? Vilka följder får
denna företeelse för de fattiga länderna och dess invånare?
DD Ojämn
befolkningsfördelning
1.
Migration
… keynote text visar migration + orsaker till den och komnsekvenser
2. Staden och urbaniserig orsaker konsekvenser.
powerpoint = se här https://docs.google.com/file/d/0Bx-NMDh8XVOSX0FUYWxTeG1zY1U/edit?pref=2&pli=1
3.
En film som
visar förklara följande begrepp (Här tränar du din
begreppsförmåga). Finns här = från Np provet 2013 = https://www.youtube.com/watch?v=G_VyAdqpwRk
Nativitet
Mortalitet
Migration
Immigration
Emigration
HAR
MED ABCD ATT GÖRA
Hållbar
utveckling
Hållbar utveckling är ett
begrepp som definierats på olika sätt men med ett klart och tydligt syfte.
Utgångspunkten är att jordens ekologiska system skall vara i balans. Det
betyder att vi människor måste hitta ett sätt att inte använda för mycket av
jordens resurser utan spara till kommande generationer. Målet är mänskligt
välbefinnande och skapandet a en fungerande samhällelig, kulturell och
ekonomisk utveckling.
En del har tilltro till att
människans uppfinningsrikedom, teknikens möjligheter, minskad fattigdom och
utbildning kommer att leda oss in på en väg av hållbar utveckling. Andra hävdar
att vi behöver ett paradigmskifte, ett helt nytt system av radikalt minskad
konsumtion, lokalproducerade produkter och mat och cirkulära ekonomier.
Kanske finns det en gyllen väg emellan. Oavsett vilken väg man tror på så är
den stora majoriteten av världens forskare ense om att det är väldigt bråttom
och det krävs kreativa lösningar. Designer och andra som arbetar med
samhällsutveckling har många möjlighetar att påverka i rätt riktning.
1.
3 små
filmer på 2 min som visar hur mycket flyg/båtar det kör på jorden under ett
dygn! Visar på hur ,människan ”sliter på jorden med utsläpp mm”, behöver vi
verkligen ”köpa så mycket” ha så mycket prylar?
EE ÖVA PÅ
KARTAN och Begrepp
FF Kartans uppbyggnad,
gradnät, topografisk
1
Kartan
ser inte ut som den gör dvs det blir lite fel storlek på länder mm när man
skall göra en platt karta av ett runt klot, jmf med att skala en apelsin och få
den platt … https://www.youtube.com/watch?v=KUF_Ckv8HbE
2
Vad är topografisk
karta, tematisk karta, mm 10 min kartkunskap bra. https://www.youtube.com/watch?v=t7EGqKIQxTM
GGG
1.
Filmerna du sett som visade på båt/flygtrafiken
är juhur man kan presentera geografisk data på ett sätt väl … gapminder är ett
annat verktyg …google maps..
HHH
Fältstudier
Vad man kan se i naturen …typ ..se här = https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=aGVtbWVzdGFza29sYW4uc2V8YW5pdGFzLXNvLXNpZGF8Z3g6NmQyYTcxNzBlODM0N2JlYg
III. Finns häri Bnp/Bni,Migration/urbanisering,
vegetationszoner
JJJ/KKK Sårbara Platser.
Häftet du gjort precis med begrepp och tanke ringarna med
storm, vatten + vad städer kan råka ut för som exemplet med Tokyo i Asien jordbävning/Tsunami
och så hände det förra veckan
Plattor/Vulkaner
2.
Varför blir det
jordbävningar och vulkanutbrott? Filmen visar vad som händer när jordens
plattor kolliderar eller glider isär https://www.youtube.com/watch?v=7_mBvtAN6us
BRA textkeynote se här = https://docs.google.com/presentation/d/17nUEmssHf-1gTECCJkiX80rxexIupugA9PlOe3OWDw0/edit?pref=2&pli=1#slide=id.p6
Naturlandskap/kulturlandskap = Naturlandskap kallas ett avsnitt av naturen där människan har påverkat landskapet väldigt lite eller inget alls. I den
industrialiserade delen av världen är det mer eller mindre omöjligt att hitta
ett sådant landskap.
Kulturlandskap är ett landskap som människor har påverkat på olika sätt. som jordbruk/skogsbruk,
gruv/stenbrytning…som de gör nya Ullaredsrondellen nu
MMM
NNN
OOO Fattigdom/Ohälsa Rik/Fattigt
land
2.
11 min om
orsaker till fattigdom = https://www.youtube.com/watch?v=u2NJPVqEzzw&list=PLYqto0dcO2f07YaRuxFHxksLqDK9GUbbW
3.
9 min
BÄTTRE förklaring om fattiga/rika bnp/Bni orsaker = https://www.youtube.com/watch?v=btGjk-WVayQ&feature=youtu.be
4.
200 år
som har förändrar världen dvs mer rika/bättre nu. Se här hur = https://www.youtube.com/watch?v=BPt8ElTQMIg
8.
Allmänt
om fattiga å RIKA PÅ BRA SÄTT med
Rosling + milleniemålen här = https://www.youtube.com/watch?v=rkzBARDacp0
9. Millenniemålen 2015 överrenskommelse se 2,30
in i filmen här = https://www.youtube.com/watch?v=v3p2VLTowAA
Kolla in ett bra tv program. Följ mallen och
kommentera/reflektera, jämför om ämnet du har.
Sh/Hi
Uppdrag granskning
http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Vetenskapens värld
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3
Dokument inifrån
http://www.svtplay.se/dokument-inifran
Dokument utifrån
http://www.svtplay.se/dokument-utifran
Dokumentärfilmer
http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5
http://www.svtplay.se/dokumentar
Latin Kings
http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/The%20Latin%20Kings/
Papyrusbåt över Atlanten
http://www.oppetarkiv.se/video/1135872/pyramider-och-papyrus
http://www.oppetarkiv.se/video/1135845/pa-papyrusbat-over-atlanten
Petra den försvunna staden
http://www.oppetarkiv.se/video/1135790/petra-den-forsvunna-staden
Sveriges historia
http://www.oppetarkiv.se/video/1418493/1000-ar-pa-2-timmar-avsnitt-1-av-2
http://www.oppetarkiv.se/video/1418354/1000-ar-pa-2-timmar-avsnitt-2-av-2
Resa till förintelseläger
http://www.oppetarkiv.se/video/1745278/en-resa-genom-forintelsen-min-farfars-berattelse
Norrmalmsdramat i Stockholm
http://www.oppetarkiv.se/video/1408567/
Långtradare. Hur var det att köra lastbil på 1960talet
jämfört med idag?
http://www.oppetarkiv.se/video/2629664/langtradare
http://www.svtplay.se/genre/historia
Re
Heliga Birgitta
http://www.oppetarkiv.se/video/1561396/heliga-birgitta-avsnitt-1-av-3
Livet som Amish
http://www.svtplay.se/leva-som-amish
Buddhas barn
http://www.oppetarkiv.se/video/1999539/buddhas-barn
De 10 budorden, vad betyder de för oss idag? 10
kortfilmer.
http://www.oppetarkiv.se/video/1182044/de-tio-budorden-avsnitt-1-av-10
Ge Världens natur
http://www.svtplay.se/varldens-natur
arabisk text
http://www.svtplay.se/video/7060873/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-16-avsnitt-4
Dreamfilm.... här finns dokumentärer och historiska filmer
Julkalenderjämförelse
Film 1: 1880, Fabriksarbete
http://www.svtplay.se/video/5270824/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-12?start=auto
http://www.svtplay.se/video/5270824/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-12?start=auto
Film 2: 1890, Statare
http://www.svtplay.se/video/5292160/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-13?start=auto
http://www.svtplay.se/video/5292160/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-13?start=auto
Film 3: 1940, Andra världskriget
http://www.svtplay.se/video/5355736/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-17?start=auto
http://www.svtplay.se/video/5355736/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-17?start=auto
Film 4: 1950, Kvinnor ut i arbetslivet
http://www.svtplay.se/video/5379064/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-18?start=auto
http://www.svtplay.se/video/5379064/julkalendern-tusen-ar-till-julafton/julkalendern-tusen-ar-till-julafton-avsnitt-18?start=auto
KÄLLKRITISKA BEGREPP
Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant? För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.
4. http://www.youtube.com/watch?v=n3T5NobT4e4 EXTRA TYP ÖVERKURS
Ne
Bildsök
Nyhetsändring
Källkritik
Uppgift
Googla upp begreppen
SVAREN KAN DU LETA UPP PÅ ne, wikipedia mm
Googla upp begreppen
SVAREN KAN DU LETA UPP PÅ ne, wikipedia mm
1.Vad är en källa?
2. vad är Kvarleva, ge exempel på kvarlevor.
3. Berättande källor kan vara antingen skriftliga eller muntliga, ge exempel på båda.
4. Vad är källkritik?
5.Förklara begreppen
vinklad
3. Berättande källor kan vara antingen skriftliga eller muntliga, ge exempel på båda.
4. Vad är källkritik?
5.Förklara begreppen
vinklad
objektiv subjektiv
tidskriteriet beroendekriteriet
retuschering
fotomontage
6.Vad är en primärkälla/förstahands och sekundärkälla/andrahands, Vilken är mest trovärdig? Varför
7.Vem skriver "faktan" i Wikipedia?
8.Ge exempel på 3 källor följande personer kan använda sig av, en elev, en polis, en journalist, en historiker.
9. Malmö FF har krossat IFK Göteborg med 4-0. Vad skulle det kunna stå e en tidning från Göteborg/Malmö om hur det kunde gå så bra/illa?
10. I landet Ö så krigar Grupp A mot B. Vad skall man tänka på när man ser Aktuellt/Hn och får bilder och fakta om detta krig?
Bedömning
Enligt "vanliga So mallen" typ känner till ord/begrepp med lite förklaringar om orden.......kan förklara bra/med mycket varför svar
Syfte/Centralt innehåll samhällskunskap
-
Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet
Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier. - Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstruktur
SAMMANFATTNING KOLLA HÄR
Här är 5 NYA tips på hur du kan källkolls på nätet.
Kolla om det funkar.
Kolla om det funkar.
Spåra bilden
Genom att högerklicka på
bilden i Google Chrome kan du göra en ”bildsökning”. Du kan även klistra in
bildens webbadress i Google Bild. Har bilden publicerats tidigare
kan artikeln vara falsk.
Kontrollera om bilden är
manipulerad
Kontrollera att bilden
inte är förändrad genom att ladda upp den på t ex www.fotoforensics.comså får du svar på om den blivit manipulerad.
Verifiera
Youtube-videos
Genom Amnesty
Internationals verktyg Youtube Data Viewer kan du ta reda på om
youtubeklippet du tittar på används i andra sammanhang. Om det gör det är
risken stor att något av sammanhangen det används i är fabricerat.
Använd Google Street View
För att få reda på om en
bild verkligen är tagen där det påstås kan du leta upp adressen på Google Maps och se om detaljer ur verkligheten stämmer med
bilden. Titta efter detaljer så som skyltar, lyktstolpar mm.
Granska källan
Vilken nyhetssajt har
spridit nyheten? Tidningen Metros sajt Viralgranskaren har listat flera tveksamma
nyhetskällor som du kan kontrollera om du är osäker.
Hur trovärdig är Twitter-
eller Facebookprofilen som delar den? På Twitter kan man se om ett konto är
verifierat genom att dra musen över den blå symbolen till höger om
användarnamnet. Det finns också tjänster som erbjuder att konstruera falska
tweets med äkta användarnamn.
Summa summarum - var
kritisk.
INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN
* Du ska utförligt kunna redogöra för förutsättningarna/orsakerna till den industriella revolutionen i Storbritannien/Sverige under 1700-1800-talet.
* Du ska kunna berätta om hur livet/levnadsförhållandena (arbete, bostäder, m.m.) påverkades och förändrades för människorna på grund av den industriella revolutionen.
Syfte
Träna på förmågor att analysera olika förklaringar (orsaker/konsekvenser/jämförelser) till industriella revolutionen, samt vilka olika konsekvenser industrialiseringen fick för människors levnadsvillkor/samhället. För att göra det kommer vi att:
ï se filmer
ï diskutera konsekvenserna till industriella revolutionen.
ï diskutera och undersöka hur påverkan blev för människors liv och vardag..
Bedömning
Du kommer att bli bedömd efter:
ï Hur goda dina kunskaper är om industriella revolutionen (orsaker/konsekvenser/vad,var,när,hur,varför)
ï Hur du kan resonera om begreppen .
För att visa detta kommer du att:
1. Redovisa dina kunskaper i ett muntligt förhör i MoveNote
2. Resonera om industriella revolutionens orsaker i skriftlig inlämning/prov
3. resonera kring begreppen, ge konkreta exempel
Uppgifter
1. SE FILMERNA
11 min
5 min
mellan 2min -8min FUNKAR BARA I DATORN
………………………
A kriterier Filmer
2. Kolla bilderna/bildtexten i boken SOS historia3 och förklara vad du ser på sid 72, 74, 75,76,77 och 80.
3. Läs minikurs pappret1 och 2. Svara på frågorna
4. Förklara följande begrepp med egna ord. Sätt in dom i meningar som visar att du förstått vad de betyder (här tränar du din begreppsförmåga):
Vad är en revolution? Ge exempel på olika”sorters revolution”
Vad var den industriella revolutionen? Varför ”uppstod den”? Vad blev det för konsekvenser för olika människors levnadsvillkor?
Urbanisering
Migration
Arbetskraft
Många vill hjälpa flyktingar
Det är inte svårt att hitta exempel
på människor som vill hjälpa flyktingar. Se länkarna här nedan.
1.Läs en länksida högt och förklara
hur man kan hjälpa och hur denna personen har hjälpt.
2. Eleverna skall välja en eller
flera länkar och läsa igenom dem och skriva ner/återberätta.
– vad hjälpinsatsen handlar
– var den sker
– vilka som är inblandade
– hur det går till
– varför de gör det
– vad de själva tycker och varför
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11
Lgr 11 SH
Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Syfte
Undervisningen ska ge eleverna
förutsättningar att se samhällsfrågor ur olika perspektiv.
På så sätt ska eleverna utveckla
förståelse för sina egna och andra människors
levnadsvillkor, betydelsen av
jämställdhet, hur olika intressen och åsikter uppstår och
kommer
till uttryck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar