9a



 9a 2017





Lite geografi v 12-13

BEGREPP ATT FÖRKLARA

Migration – Att flytta.
Emigration – Utvandring.
Immigration – Invandring.
NativitetHur många som föds.
MortalitetHur många som dör.
Urbanisering Flytt in till stad.
Push-effektVarför man flyttar från en plats.
Pull-effekt Varför man flyttar till en plats.
DemografiStudiet av var folk bor.
- Hur "minskar man befolkningstillväxten

Familjeplanering
T.ex
Gratis preventivmedel.
Kampanjer för sterilisering.
Höjt åldern för äktenskap.
Straffbart med mer än ett barn. = Inte särskilt effektivt
     Mest effektiva
Öka folks välstånd så att de kan försörja sig själva.

- Var bor vi människor/varför bor vi där?


Människor bor där de kan sin försörjning
Vatten och bördig mark
Industrialismens och handelns betydelse
Väder

UPPGIFTER
- Se 2 filmer Hans Roslings Gapminder samt infofilm
- Arbethäfte.










v 9-12
Du jobbar med ett avsnitt inom Religion som heter Etik och Moral.
Detta arbetsområde är lite abstrakt dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”.  
Kämpa på. arbetsområdet kommer garanterat tillbaka på gymnasiet ;-)

Du skall lära dig att;
* Förklara 5 begrepp/ord = Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik.
* Resonera om moraliska dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån                filmen Hunger Games, utifrån 7 dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.









Exit ticket 1
Gjord med Padlet


Exit ticket 2







Romarriket



Lära dig = Förklarande fakta om Romarriket + som alltid förmågor dvs jämföra/förklara, resonera.

Mål som alla ska kunna:
1  Förstå hur Romarriket uppstod och hur ”det kunde bli så stort” samt
   varför det gick under.
2  Känna till några av de mesta kända gestalterna i Roms historia, som
   t.ex. Caesar, Augustus.
3  Ha kunskap om romersk byggnadskonst som valvet, akvedukten,
   kloaken, vägarna och badhusen.
4  Veta hur den romerska familjen fungerade med avseenden på
   avseende på mannens och kvinnans ställning jämfört med idag
5  Kunna ge exempel på sådant som lever kvar från det antika Rom i
  Ullared/Sverige idag

Begrepp:
Latin 
Republik/Monarki     
Veto
Diktator     
Gladiator   
Pax romana
Cirkus Maximus
Kloak      akvedukt     
Colosseum   Kejsar Konstantin; Augustus, Caesar
Germaner
Romarikets uppkomst och sönderfall     


Film-genomgångar om romarriket:

(4 min sammanfattning)

(2 min kartor om hur Romarriket växte)

(13 min allmänt om det mesta)

(14 min genomgång för Hi a)

Faktatexter

Allmänt om Romarriket här,


Kejsar Julius Caesar här och här

Staden Rom, hur man levde och hur det såg ut, här.

Fakta om den romerska armén, här

De romerska baden, en bra inblick i hur vardagslivet fungerade. Här

Romarnas mat, vad man åt. Här

Fakta om Colosseum. Här, här och här

Arbete och vardag i antikens Rom. Här

Om staden Kartago. Här

Om staden Pompeij (innan den begravdes i ett vulkanutbrott). Här

Arvet från antikens Grekland och Rom. Här















Uppgifter Ht 2016



wrx5cf = classroom

Att söka svar och ställa frågor!

Var kommer vi ifrån? Vad händer när vi dör? Hur skapades jorden? Många är de frågor som människor ställt sig genom hela mänsklighetens historia. Några menar att vi kan finna svaren utifrån vår tro. Du känner till  de fem stora världsreligionerna, Kristendom, Judendom, Islam, Hinduism och Buddhism Religioner som påverkar miljarder människors dagliga liv runt om vår värld.

Det vi ska läsa om nu handlar om sekter och olika livsåskådningar, hur man beskriver och tolkar livet.
Några sekter och livsåskådningar  kan påverkar dess medlemmar på ett negativt och skadligt sätt. Det är lätt om man är osäker, söker en identitet och en gemenskap att dras in i olika religiösa sekter, sekter som kan vara oerhört farliga att vara en del av
.
Några livsåskådningar fokuserar på tro, hopp och kärlek, precis som de stora religionerna gör. Men som alltid så handlar det om att kritiskt kunna värdera, reflektera och avgöra olika åskådningars ursprung och syfte.

Gå inte  ut i världen och söker ett svar - gå ut i världen, ställer frågor och kritiskt värderar alla de svar du kommer få på din resa genom livet  (från


Mål
Förklara nya begrepp.
Presentera och jämföra din sekt med en världsreligion.
Reflektera över din och andras identitet.

ateism, sekularisering, identitet, existentiella frågor, livsåskådning, Vad är en kyrka/ny religiös rörelse (sekt) och hur känner man igen en kyrka/ny religiös rörelse (sekt).

Vad är en livsåskådning och hur ser din livsåskådning ut?

Att utveckla din förmåga att reflektera över din och andras identitet. (gör du i bilduppgiften och i svaren till Mean Girls)
.................

Uppgifter.
1. Välj en sekt och berätta om den utifrån hjälpfrågorna. All text skriver du i google classrom. Gör därefter en presentation på delar av din text i keynote/powerpoint/pages/Ibook/tellegami eller annat appverktyg.
2.  Jämför din sekt med en av världsreligionerna, se jämförelsestencil.
3.  Förklara begreppen i classroom.
4.  Gör bilduppgiften.
............................................



 1.   Välj en sekt/religion.
         Några förslag hät nedan.... går att Googla fram fler

Moon rörelsen, Spiritualism, Amish, Bahai, Taoism, Shintoism, New Age, Rastafari, Wicca, Satanism, Zarathustra, Jehovas Vittne, Mormonerna, Hare Krishna, Scientologerna, Guds barn(the family). Humanist. Ekosofist

ATT TA REDA PÅ OM DIN SEKT. 
 (X obligatorisk)

a,Grundare             – vem, var, är, hur?
b,Gudstjänstlokal    – hur ser den ut, vad heter den, vem leder
                                gudstjänst mm?
c, Helig dag/speciell mat   – är någon dag extra viktig,
                                        helig/varför viktig? Speciell mat?
d,Heliga skrifter     – vad läser de, hur, varför, ?
e,Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i
                                      vilken omfattning
f,Gud/gudar         – vem är Gud, hurdan är hen
g,Viktiga regler     – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad
                        måste man göra/får inte göra?
h,Kvinna/man     – hur jämställt är det, kvinnans ”värde samma     
                         som mannens”.
i,Mål med livet   – vad händer när man dör?
jMeningen med livet
k,Symboler/tecken            – vilka viktiga symboler finns och vad
                                          står de för?
l,Heliga byggnad/plats – vilka heliga platser finns och vad står de
                                   för?
nX Varför tror du att denna sekt kan locka till sig anhängare?
oX Vad tycker du om din sekts tankar? Bra dåliga ..motivera
                                                       svaret.

............................

2.JÄMFÖR din sekt med en Världsreligion.

                          Sekt                                 Världsreligion

Grundare

Finns i länderna

Helig skrift

Byggnader

Präst eller?

Tecken/symbol

Mat

Ritualer

Kvinnosyn

Konflikt

Efter döden


 .........................................

3.Förklara begreppen


ateism, sekularisering, rit, myt.
identitet, existentiella frågor, livsåskådning,
Vad är en kyrka/ny religiös rörelse (sekt) och hur känner man igen en kyrka/ny religiös rörelse (sekt).

Vad är en livsåskådning och hur ser din livsåskådning ut?

..................................


4.Bilduppgift

a.  Se på filmklippet. Vem är du ?

            sli.se/r/rxpD


b.  Diskuterar identitet utifrån filmen. Vad menar de, vad har du för identitet och varför har du den?

c.   Uppgift: Religion och identitet
Varför söker sig människor till en religion/kyrka/sekt och hur påverka det en människas identitet.   

Gör en en bild om fördelarna med en religion,
Gör en en bild om hur religionen kan ha negativa konsekvenser 
Gör en bild som berättar vad som påverkat dig och din identitet, vem är du?




RELIGION

1. Filmen mean Girls.

Syfte
Mean Girls handlar om tonårsflickors kamp om att behålla eller förbättra sin position och status i kompisgruppen. Filmen tar upp flera ämnen, t ex kamratskap, status, maktspel, grupptryck, hämndbegär, utseendefixering och identitetsfrågor.

Lgr 11 Förmåga
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Centralt innehåll
Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
Kunskapskrav
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt.


Frågor till filmen – Redogöra/förklara
  • Sammanfatta handlingen
  • Var utspelar sig filmen?

    Analysera
  • Hur är Cady? Utanpå, omkring, inuti (egenskaper, känner, tänker, mår, agerar)
  • Hur förändras Cady under filmens gång?
  • Hur är Regina? Utanpå, omkring, inuti (egenskaper, känner, tänker, mår, agerar)
  • Varför väljer Regina att bjuda in Cady till gruppen?
  • Hur behandlar Regina sina närmaste vänner?
  • Hur gör Regina för att behålla sin maktposition på skolan?
  • Hur är Plastics mot varandra?

    Reflektera
  • Känner du igen Cadys personlighet? Finns någon sådan på din skola eller fotbollslag etc?
  • Känner du igen Reginas personlighet? Finns någon sådan på din skola?
  • Varför tror du att medlemmarna i Plastics är som de är?
  • Hur är stämningen på din skola?
  • Vad gör lärarna åt eventuella problem angående kränkningar och mobbning?
  • Hur gör pojkar för att få hög status? Jmf med tjejer.
  • Hur ser pojkars maktspel ut? 


EKONOMI



1. Spela dessa 2 spel några gånger tills du har alla rätt.

Spel



2.Vad du skall lära dig…. Dvs som vanligt  förklara begrepp
Produktionsfaktorer, inflation, skatt, lön, konjunktur, valuta, pris, pengar, ränta, ekonomiska kretsloppet. monopol, oligopol, Bnp/Bnp per capita. Moms, utbud/efterfråga/jämnviktspris.

2. Googla och/eller  kolla  på dessa hjälpfilmer för att kunna förklara begreppen.














3.Få koll på Statens budget. Kolla och kommentera kort vad landet Sverige lägger sina pengar på.


Så var det 2015/16







Kort om Stalin Kommunism Gulag. Inlämningsuppgift.

Ur Centralt innehåll

HISTORIA.
Förtryck, folkfördrivningar och folkmord.

HISTORIA.
Förintelsen och Gulag.

Ur Kunskapskrav

HISTORIA.
Eleven visar det genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.

Uppgifter

   1.  Läs igenom GUL text,  finns på katedern.
   2. Se på 10 minutersfilmen i denna länk. 
   3.Läs och besvara frågorna i BLÅ minihäfte, ligger på katedern.




Andra världskriget

Mål för elev
Din förmåga att kunna beskriva orsak och konsekvens av ww2
Din förmåga att se samband och helheter. 
Din förmåga att se likheter och skillnader. 
Din förmåga att kunna jämföra och dra slutsatser
Din förmåga att kunna uttrycka dina kunskaper och åsikter muntligt och skriftligt
Kopplingar till läroplan
Syfte använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Imperialism och världskrig, cirka 1800-1950 Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
Imperialism och världskrig, cirka 1800-1950 De båda världskrigen, deras 
orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.

UPPGIFTER 

1.  Se filmen här nedan om orsakerna till andra världskriget.
som tar upp 6 orsaker. Berätta vad varje orsak innebär.


Orsaker
 1     Versaillesfreden
    2     Dolkstötslegenden
         3     Nazismen/lebensraum
            4     " Svag omvärld och Fn”
                 5     Molotov Ribbentrop pakten
6.  Depressionen


  2.  Gör det Vita arbetshäftet.

  3. Förloppet av andra världskriget. Obs du skall ej kunna alla datum, 
     slag mm Kommer en lätt förklaring på tavlan men se först denna 7 
     min långa film. BÖRJA från 4,20

Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?



  4. Se filmen här nedan om Sverige under andra världskriget
      Hur var Sveriges Roll under kriget? Malm, tågtrafik, Raul    
      Wallenberg, vita bussar.

Sverige under ww2

      5. Gul stencil om Sverige under kriget.


  6. Sista uppgiften.
     Skriv ned och förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9

Sid 498, 499, 500, 501, 503, 505, 506, 507, 508, 509, 512, 513, 514, 516, SLUT :-)

Inlärningstillfälle 8/9

1.Du kan förklara/resonera om orsakerna, förloppet och följderna av andra världskriget

2.Du kan resonera om Sveriges roll under kriget. Varför gick Sverige ej med, konsekvenserna av kriget för landet Sverige samt för befolkningen.

 3.  Begrepp.
Andra världskrigets orsaker, förlopp,följder.
Nazism/Hitler, svastika/hakkors, lebensraum, dolkstötslegenden, Pearl Harbor,  Atombomb, Dagen D ,
Sverige under andra världskriget, neutralitet, ransonering, permitenttrafiken
Vem var Stalin, Mussolini, Churchill, Raul Wallenberg,


Uppgifter gjorda vt 2016 Andra världskriget

1. Logga in här och bli medlem.  http://sli.se/apps/sli/registration.php?db=3
Kolla på filmen the rise of the evil

2. DEL TVÅ FÖRINTELSEN

1. Kolla på dessa tre länkar, berätta vad de handlar om? 

 Kolla på denna filmen här

Läs bok ett och två om en överlevare dvs en som överlevde koncentrationslägren.. Svara på bokfrågorna och skicka in















Geografi. Dubbelgrön = a,b,c,d,e,f,i,j,n Borde komma mer på det?


AA KLIMAT, VEGZONER, PÅVERKAN = LEVNADSVILLKOR

2.     Vad är klimat? Lästext  http://svn.universeum.se/index_klimat.htm
3.     Vad är växthuseffekten? Lästext http://svn.universeum.se/index_klimat.htm
4.     Lite om klimatzoner, se de första 6 min. https://www.youtube.com/watch?v=JG2zADPkS8g
5.     Levnadsvillkor = arktis is typ kallt mat, jobb, ….tropiskt = regnskog varmt, mat, jobb etc

BB Klimatförändringar
Växthuseffekt vad den kan leda till …jämför Ullared, Sverige, världen …vattnet höjs,



CC Produktion konsumtion och transporter, försörjning/handel då – idag
Från by gör allt själv på gården = självhushållning till idag med Globaliserad handel dvs världen knyts ihop Globalt. Världens länder får mer samma ekonomi, politik, miljö, kultur …Apelsiner från Spanien, kött från Argentina, fisk från Norge, Kläder från Thailand..
Idag Kunskaps och informationssamhälle förr….
Begrepp råvaror, arbetskraft, produktion


Frågor man kan fundera över?

Informationstekniken och den ökade världshandeln har flätat samman världens länder. Vi är idag väldigt beroende av andra länder. Det finns så klart både fördelar och nackdelar med denna världshandel.
1. Hur mycket av det vi dagligen konsumerar (matvaror, frukt, kaffe m m) och teknisk utrustning som vi använder oss av har sitt ursprung i andra länder? Hur långt transporteras dessa varor?
2. Finns det några positiva effekter som världshandeln bidrar med? Tänk inte bara på positiva ekonomiska effekter utan även andra positiva effekter som följer i spåren av en förbättrad ekonomisk situation.
3. Finns det några negativa effekter som världshandeln bidrar med? Tänk också på situationen inom länder – där den ekonomiska effekten kanske inte kommer alla till del. Ett annat perspektiv är vår miljö.
4. Det avslöjades nyligen att HM köpt ull från företag som sysslar med landgrabbing i Etiopien. Vad betyder detta begreppet? Vilka följder får denna företeelse för de fattiga länderna och dess invånare?

DD Ojämn befolkningsfördelning

1.     Migration … keynote text visar migration + orsaker till den och komnsekvenser
2.     Staden och urbaniserig orsaker konsekvenser. powerpoint = se här https://docs.google.com/file/d/0Bx-NMDh8XVOSX0FUYWxTeG1zY1U/edit?pref=2&pli=1

3.     En film som visar förklara följande begrepp (Här tränar du din begreppsförmåga). Finns här = från Np provet 2013 = https://www.youtube.com/watch?v=G_VyAdqpwRk


Nativitet
Mortalitet
Migration
Immigration
Emigration

HAR MED ABCD ATT GÖRA

Hållbar utveckling
Hållbar utveckling är ett begrepp som definierats på olika sätt men med ett klart och tydligt syfte. Utgångspunkten är att jordens ekologiska system skall vara i balans. Det betyder att vi människor måste hitta ett sätt att inte använda för mycket av jordens resurser utan spara till kommande generationer. Målet är mänskligt välbefinnande och skapandet a en fungerande samhällelig, kulturell och ekonomisk utveckling.

En del har tilltro till att människans uppfinningsrikedom, teknikens möjligheter, minskad fattigdom och utbildning kommer att leda oss in på en väg av hållbar utveckling. Andra hävdar att vi behöver ett paradigmskifte, ett helt nytt system av radikalt minskad konsumtion, lokalproducerade produkter och mat och cirkulära ekonomier. Kanske finns det en gyllen väg emellan. Oavsett vilken väg man tror på så är den stora majoriteten av världens forskare ense om att det är väldigt bråttom och det krävs kreativa lösningar. Designer och andra som arbetar med samhällsutveckling har många möjlighetar att påverka i rätt riktning. 

1.     3 små filmer på 2 min som visar hur mycket flyg/båtar det kör på jorden under ett dygn! Visar på hur ,människan ”sliter på jorden med utsläpp mm”, behöver vi verkligen ”köpa så mycket” ha så mycket prylar?



EE ÖVA PÅ KARTAN och Begrepp

1.     http://online.seterra.net/sv/ Längst ner på denna sida har du kartor om världen, börja med dem.


FF Kartans uppbyggnad, gradnät, topografisk
1      Kartan ser inte ut som den gör dvs det blir lite fel storlek på länder mm när man skall göra en platt karta av ett runt klot, jmf med att skala en apelsin och få den platt … https://www.youtube.com/watch?v=KUF_Ckv8HbE

2      Vad är topografisk karta, tematisk karta, mm 10 min kartkunskap bra. https://www.youtube.com/watch?v=t7EGqKIQxTM
3      Långitud/Latitud om Gradnätet …. https://www.youtube.com/watch?v=WvXHqeM9_L4

GGG
1.     Filmerna du sett som visade på båt/flygtrafiken är juhur man kan presentera geografisk data på ett sätt väl … gapminder är ett annat verktyg …google maps..

HHH
Fältstudier


III. Finns häri Bnp/Bni,Migration/urbanisering, vegetationszoner











JJJ/KKK Sårbara Platser.
Häftet du gjort precis med begrepp och tanke ringarna med storm, vatten + vad städer kan råka ut för som exemplet med Tokyo i Asien jordbävning/Tsunami och så hände det förra veckan

Plattor/Vulkaner

1.     Hur allt började https://www.youtube.com/watch?v=RRWrMhit0so
2.     Varför blir det jordbävningar och vulkanutbrott? Filmen visar vad som händer när jordens plattor kolliderar eller glider isär https://www.youtube.com/watch?v=7_mBvtAN6us
4.     Vulkaner. Varför finns de? https://www.youtube.com/watch?v=YKbDSF0qYHc



Naturlandskap/kulturlandskap = Naturlandskap kallas ett avsnitt av naturen där människan har påverkat landskapet väldigt lite eller inget alls. I den industrialiserade delen av världen är det mer eller mindre omöjligt att hitta ett sådant landskap.
Kulturlandskap är ett landskap som människor har påverkat på olika sätt. som jordbruk/skogsbruk, gruv/stenbrytning…som de gör nya Ullaredsrondellen nu

MMM

NNN

OOO Fattigdom/Ohälsa Rik/Fattigt land

1.     Kort infofilm om fattiga rika se här = https://www.youtube.com/watch?v=fJngB78bY5I
3.     9 min BÄTTRE förklaring om fattiga/rika bnp/Bni orsaker = https://www.youtube.com/watch?v=btGjk-WVayQ&feature=youtu.be

4.     200 år som har förändrar världen dvs mer rika/bättre nu. Se här hur = https://www.youtube.com/watch?v=BPt8ElTQMIg
5.     Key note utan ljud. A/B betygs film = https://www.youtube.com/watch?v=mTtEmxrqji8
6.     Vad är BNP BNI borde vara med … seg film här https://www.youtube.com/watch?v=KR3Y8oHHHe4

7.     En fem min film om inkomstklyftor i Sverige här = https://www.youtube.com/watch?v=GxYnRRqNnR8
8.     Allmänt om fattiga å  RIKA PÅ BRA SÄTT med Rosling + milleniemålen här = https://www.youtube.com/watch?v=rkzBARDacp0
9.     Millenniemålen 2015 överrenskommelse se 2,30 in i filmen här = https://www.youtube.com/watch?v=v3p2VLTowAA











Kolla in ett bra tv program. Följ mallen och kommentera/reflektera, jämför om ämnet du har.

Sh/Hi

Uppdrag granskning

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning 

Vetenskapens värld

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld?tab=program&sida=3 


Dokument inifrån

http://www.svtplay.se/dokument-inifran 

Dokument utifrån

http://www.svtplay.se/dokument-utifran 

Dokumentärfilmer

http://www.svtplay.se/dokumentarfilm?tab=program&sida=5 

http://www.svtplay.se/dokumentar 

Latin Kings

http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/The%20Latin%20Kings/ 


Papyrusbåt över Atlanten

http://www.oppetarkiv.se/video/1135872/pyramider-och-papyrus

http://www.oppetarkiv.se/video/1135845/pa-papyrusbat-over-atlanten 


Petra den försvunna staden

http://www.oppetarkiv.se/video/1135790/petra-den-forsvunna-staden 


Sveriges historia

http://www.oppetarkiv.se/video/1418493/1000-ar-pa-2-timmar-avsnitt-1-av-2

http://www.oppetarkiv.se/video/1418354/1000-ar-pa-2-timmar-avsnitt-2-av-2 


Resa till förintelseläger

http://www.oppetarkiv.se/video/1745278/en-resa-genom-forintelsen-min-farfars-berattelse 

Norrmalmsdramat i Stockholm

http://www.oppetarkiv.se/video/1408567/ 


Långtradare. Hur var det att köra lastbil på 1960talet jämfört med idag?

http://www.oppetarkiv.se/video/2629664/langtradare


http://www.svtplay.se/genre/historia  

Re 

Heliga Birgitta

http://www.oppetarkiv.se/video/1561396/heliga-birgitta-avsnitt-1-av-3 


Livet som Amish

http://www.svtplay.se/leva-som-amish

Buddhas barn

http://www.oppetarkiv.se/video/1999539/buddhas-barn 


De 10 budorden, vad betyder de för oss idag? 10 kortfilmer.

http://www.oppetarkiv.se/video/1182044/de-tio-budorden-avsnitt-1-av-10 

Ge Världens natur

http://www.svtplay.se/varldens-natur  

arabisk text

http://www.svtplay.se/video/7060873/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-16-avsnitt-4  

Dreamfilm.... här finns dokumentärer och historiska filmer







Julkalenderjämförelse





KÄLLKRITISKA BEGREPP

Vad betyder orden ”Källkritiska begrepp”? Jo, när man läser texter, hör på inspelat material eller ser filmer så måste man alltid fundera på om källan är trovärdig eller ej. Går det att lita på att det som källan berättar om är sant?  För att diskutera och samtala kring en källas trovärdighet behöver du känna till ett antal ord (begrepp) som handlar om källkritik.

Infofilmer

Uppgift

Googla upp begreppen

SVAREN KAN DU LETA UPP PÅ ne, wikipedia mm
1.Vad är en källa?
2. vad är Kvarleva, ge exempel på kvarlevor.

3. Berättande källor kan vara antingen skriftliga eller muntliga, ge exempel på båda.

4. Vad är källkritik?

5.Förklara begreppen 

vinklad
objektiv                                          subjektiv
tidskriteriet                                     beroendekriteriet                                   
retuschering

fotomontage 


6.Vad är en primärkälla/förstahands och sekundärkälla/andrahands, Vilken är mest trovärdig? Varför

7.Vem skriver "faktan" i Wikipedia?

8.Ge exempel på 3 källor följande personer kan använda sig av, en elev, en polis, en journalist, en historiker.

9. Malmö FF har krossat IFK Göteborg med 4-0. Vad skulle det kunna stå e en tidning från Göteborg/Malmö om hur det kunde gå så bra/illa?

10. I landet Ö så krigar Grupp A mot B. Vad skall man tänka på när man ser Aktuellt/Hn och får bilder och fakta om detta krig?

Bedömning
Enligt "vanliga So mallen" typ känner till ord/begrepp med lite förklaringar om orden.......kan förklara bra/med mycket varför svar


Syfte/Centralt innehåll samhällskunskap

  • Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet
    Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier. 
  • Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstruktur 
SAMMANFATTNING KOLLA HÄR



Här är 5 NYA tips på hur du kan källkolls på nätet.
Kolla om det funkar.

Spåra bilden
Genom att högerklicka på bilden i Google Chrome kan du göra en ”bildsökning”. Du kan även klistra in bildens webbadress i Google Bild. Har bilden publicerats tidigare kan artikeln vara falsk.


Kontrollera om bilden är manipulerad
Kontrollera att bilden inte är förändrad genom att ladda upp den på t ex www.fotoforensics.comså får du svar på om den blivit manipulerad.


Verifiera Youtube-videos 
Genom Amnesty Internationals verktyg Youtube Data Viewer kan du ta reda på om youtubeklippet du tittar på används i andra sammanhang. Om det gör det är risken stor att något av sammanhangen det används i är fabricerat.


Använd Google Street View
För att få reda på om en bild verkligen är tagen där det påstås kan du leta upp adressen på Google Maps och se om detaljer ur verkligheten stämmer med bilden. Titta efter detaljer så som skyltar, lyktstolpar mm.


Granska källan
Vilken nyhetssajt har spridit nyheten? Tidningen Metros sajt Viralgranskaren har listat flera tveksamma nyhetskällor som du kan kontrollera om du är osäker.
Hur trovärdig är Twitter- eller Facebookprofilen som delar den? På Twitter kan man se om ett konto är verifierat genom att dra musen över den blå symbolen till höger om användarnamnet. Det finns också tjänster som erbjuder att konstruera falska tweets med äkta användarnamn.
Summa summarum - var kritisk.













INDUSTRIELLA REVOLUTIONEN


* Du ska utförligt kunna redogöra för förutsättningarna/orsakerna till den industriella revolutionen i Storbritannien/Sverige under 1700-1800-talet.


* Du ska kunna berätta om hur livet/levnadsförhållandena (arbete, bostäder, m.m.) påverkades och förändrades för människorna på grund av den industriella revolutionen.


Syfte
Träna på förmågor att analysera  olika förklaringar (orsaker/konsekvenser/jämförelser) till industriella revolutionen, samt vilka olika konsekvenser industrialiseringen fick för människors levnadsvillkor/samhället. För att göra det kommer vi att: 
ï se filmer 
ï diskutera  konsekvenserna till industriella revolutionen. 
ï diskutera och undersöka hur påverkan blev för människors liv och vardag.. 

Bedömning 
Du kommer att bli bedömd efter: 
ï Hur goda dina kunskaper är om industriella revolutionen (orsaker/konsekvenser/vad,var,när,hur,varför)
ï Hur du kan resonera om begreppen . 
För att visa detta kommer du att: 
1. Redovisa dina kunskaper i ett muntligt förhör i MoveNote
2. Resonera om industriella revolutionens orsaker i skriftlig inlämning/prov 
3. resonera kring begreppen, ge konkreta exempel 




Uppgifter 

1. SE FILMERNA




11 min 

5 min

mellan 2min -8min  FUNKAR BARA I DATORN

………………………
A kriterier Filmer



2. Kolla bilderna/bildtexten i boken SOS historia3 och förklara vad du ser på sid 72, 74, 75,76,77 och 80.

3. Läs minikurs pappret1 och 2. Svara på frågorna


4. Förklara följande begrepp med egna ord. Sätt in dom i meningar som visar att du förstått vad de betyder (här tränar du din begreppsförmåga):

Vad är en revolution? Ge exempel på olika”sorters revolution”

Vad var den industriella revolutionen? Varför ”uppstod den”? Vad blev det för konsekvenser för olika människors levnadsvillkor?

Urbanisering
Migration
Arbetskraft














Många vill hjälpa flyktingar
Det är inte svårt att hitta exempel på människor som vill hjälpa flyktingar. Se länkarna här nedan.

1.Läs en länksida högt och förklara hur man kan hjälpa och hur denna personen har hjälpt.

2. Eleverna skall välja en eller flera länkar och läsa igenom dem och skriva ner/återberätta.

– vad hjälpinsatsen handlar
– var den sker
– vilka som är inblandade
– hur det går till
– varför de gör det
– vad de själva tycker och varför


Koppling till skolans styrdokument Lgr 11
Lgr 11 SH
Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Syfte
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att se samhällsfrågor ur olika perspektiv.
På så sätt ska eleverna utveckla förståelse för sina egna och andra människors
levnadsvillkor, betydelsen av jämställdhet, hur olika intressen och åsikter uppstår och
kommer till uttryck 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar